16 vragen aan Ethel Nieuwenstein

"Ik denk dat de klant dat voelt en weet dat we als bedrijf ‘samenwerken’ hoog in het vaandel hebben staan."

16 vragen aan Ethel Nieuwenstein

Al sinds 1998 is Ethel actief in de modebranche. Met functies bij Summum, Mexx en Ecco kwam Ethel bij Geisha terecht. Ethel is nu al bijna 10 jaar verantwoordelijk voor de sales bij Geisha, en wij vroegen haar het hemd van het lijf! 16 vragen aan: Ethel Nieuwenstein!

Wat was je eerste baantje?

Ik ben opgegroeid in Slagharen, daar wonen mijn ouders nog steeds. Mijn eerste baantje was kranten rondbrengen maar al snel werkte ik in het pretpark, waar velen in de omgeving werkzaam waren. Ik werkte daar in de Horeca en heb jarenlang friet staan bakken.


Hoe ben je ooit bij Geisha terecht gekomen?

Mijn stage plaats tijdens het afronden van mijn HBO opleiding was bij Maarten en Mark, dezelfde mensen als waar ik nu voor werk. Ik wist dat ze in 2001 met het Geisha label zijn begonnen en toen een paar jaar later de kidslijn gelanceerd werd hebben ze me daarvoor gevraagd. Ervaring in kids sales had ik toen niet maar het merk Geisha en het bedrijf hebben me altijd erg aangetrokken.


Was het altijd je bedoeling om in de (kinder)mode te werken? Of had je vroeger andere plannen?

Werken in de mode wel maar niet perse in de kindermode branche. Ik ben lang in de schoenmode branche werkzaam geweest en heb op een gegeven moment de overstap gemaakt naar de kindermode. Daar ben ik nog altijd erg blij mee.

Wat maakt het zo leuk om voor Geisha te werken?

Ik heb altijd graag voor een Nederlands merk willen werken op het hoofdkantoor. Als je een merk vertegenwoordigt moet je over kunnen brengen waar het merk voor staat en dat kan als je je in het hart begeeft. Geisha is een Nederlands merk met het hoofdkantoor in Lijnden. Hier wordt alles gedaan dus je krijgt veel mee. Het is een informeel bedrijf, de lijnen zijn kort en je kan snel schakelen. Ik vind het merk fantastisch en voel me hier erg thuis. Mede door de fijne sfeer die er hangt en de drive waarmee we dit als team doen.


Waar wordt je het meest blij van binnen je functie bij Geisha?

De diversiteit van mijn functie. Sales is uiteraard het belangrijkst maar de samenwerking met inkoop, styling, finance en logistiek is erg fijn en maakt de functie allround. Daarnaast krijg ik erg veel vrijheid en vertrouwen om mijn werk goed te kunnen doen.


Hoe ziet een typische werkdag er voor jou uit?

Ik maak lange dagen aangezien ik in Brabant woon, ik vertrek rond 6 uur en ben pas laat thuis. De tijd in de auto gebruik ik om mijn contacten te onderhouden met klanten, collega’s en andere relaties. De verkoop van de wintercollectie 2019 is net begonnen. Aankomend weekend sta ik uiteraard op de beurs en daarna ben ik een aantal weken in mijn showroom te vinden. Dit loopt door tot eind februari en daarna bezoek ik klanten. Je merkt dat aftersales steeds belangrijker wordt, dat je in het seizoen ook je gezicht laat zien en kijkt waar je kan helpen.


Wat vind je zo leuk aan de kindermodebranche?

Dat er nog altijd een hoop retailers zijn met liefde voor het vak. Er zijn zoveel leuke Nederlandse kindermode winkels en merken! Dat zie je in geen enkel ander land.

Heb je voornemens om dingen anders te gaan doen?

Uiteraard Geisha kids als merk op de kaart blijven houden, uitbreiden waar dit kan, ook in het buitenland. Geisha kids gaat steeds meer los van de damescollectie. We ontwikkelen dus steeds meer specifieke kids items. Uiteraard blijven we de connectie hebben met dames want dat is ook onze kracht. Mijn inbreng wordt erg op prijs gesteld dus dat is iets waar ik me meer mee bezig ga houden.


Het is moeilijk om goede salesmensen te vinden voor de kindermodebranche, wat maakt een goede vertegenwoordiger in deze branche volgens jou?

Ik kan klanten helpen zoals ik zelf ook geholpen zou willen worden als ik een retailer zou zijn. Ik denk dat de klant dat voelt en weet dat we als bedrijf ‘samenwerken’ hoog in het vaandel hebben staan. De afgelopen jaren waren grillig en dan moet je als sales en bedrijf wel mee kunnen bewegen. Het is geven en nemen en het moet rendabel zijn voor beide partijen. Alleen dan geloof ik in een samenwerking voor lange tijd. Ik ben blij dat dit hier kan, ook mede doordat we een heel goed dames label hebben, is dit voor de kidsafdeling mogelijk en blijven we een fijne betrouwbare speler voor de retailer.


Waar winkel je graag?

Ik kom graag in Den Bosch en vind Breda ook een leuke stad. Mooie steden met een karakterisitieke binnenstad. Her zitten gelukkig ook nog veel aparte winkels wat de stad een eigen gezicht geeft.


Wat is je beste eigenschap?

Ik ben erg betrokken bij ondernemers maar ook bij het bedrijf en merk Geisha


En je slechtste

Soms te sociaal bewogen waardoor ik het mezelf lastig maak. Ik zou wel iets harder mogen zijn.

"De afgelopen jaren waren grillig en dan moet je als sales en bedrijf wel mee kunnen bewegen. Het is geven en nemen en het moet rendabel zijn voor beide partijen. Alleen dan geloof ik in een samenwerking voor lange tijd. Ik ben blij dat dit hier kan."

Waarvoor mogen we je wakker maken?

Om op vakantie te gaan. Ik reis graag en hiervoor wil ik wel mijn bed uitkomen. Verder laat me maar gewoon lekker liggen!


Wat zijn je dromen/plannen voor de toekomst?

Bij Geisha onderhouden en uitbouwen waar we mee bezig zijn. Dit blijft ieder seizoen een uitdaging en daar steek ik veel energie in. Geisha voelt als mijn merk en daar voel ik me heel verantwoordelijk voor.


Waarom zou iedere winkel Geisha moeten verkopen?

We zijn een superleuk tiener merk met een eigen gezicht. Je merkt dat in veel winkels de tienerafdeling steeds belangrijker wordt. De collectie die we nu laten zien op de beurs is ook echt anders. Een grote jassencollectie, zowel functioneel als fancy en erg veel kleur. De collectie is echt goed op elkaar afgestemd heel veel hippe draagbare items.


Wat doe je in je vrije tijd?

Ik kijk weinig tv maar sporten doe ik wel veel. Ik ben actief lid bij de tennisvereniging en voor de ontspanning doe ik aan yoga. Ik lees veel en ga graag op wintersport. Ik kom regelmatig op Ibiza en heb afgelopen jaar een verre reis naar Indonesie gemaakt. Dit ga ik zeker vaker doen.