Erik Mulder - CEO Kinderkleding Groep B.V.

Deel I


Pak de regie over je kanaalstrategie

Het medialandschap is de afgelopen jaren extreem veranderd. De mogelijkheden lijken eindeloos en je ziet soms door de bomen het bos niet meer. En daar gaat het nou juist vaak mis. In deze tweedelige serie duiken we dieper in de complexe wereld van kanaalstrategie van zowel merken als retailers.

We spreken voor dit artikel met Erik Mulder van de Kinderkleding Groep over het belang van het überhaupt hebben van een kanaalstrategie, de mogelijkheden en de valkuilen.


Allereerst, kanaalstrategie is in feite het bewust plannen van welke kanalen je voor welke doeleinden gaat inzetten, en als logisch gevolg daarvan ook begrijpen waarom nou juist dat kanaal voor jou geschikt is. "Ik denk dat hier op dit moment te weinig kennis over is, en te weinig bewustwording en dat schaadt uiteindelijk de hele keten", aldus Erik.

Traditionele spelers

Traditionele spelers als Bol.com worden door veel merken én retailers ingezet als verkoopkanaal, maar waarom? Bol.com wordt traditioneel gezien als grote speler, ze bestaan al lang, hebben een erg breed aanbod en draaien een hoge omzet. Er wordt alleen vaak niet verder gekeken dan dat. In een artikel op Marketingfacts (Zie hier) wordt uiteengezet dat Bol.com cash bloed, en dat moederbedrijf Ahold relatief transparant is over de verliezen, maar allerminst over de omzet. Je kunt dus je vraagtekens zetten bij hoe goed het gaat bij de e-commerce 'gigant'. En is dat een partij waar je je als merk dan aan wilt binden?

Shop-in-shop

Ook retailers trappen in de 'bol.com' val. Het shop-in-shop concept van Bol.com is erg populair bij kleine winkels die zelf niet online verkopen. Maar of het aanbieden van je producten via een partij als Bol.com dan zo'n goed idee is? Erik vindt van niet: "Allereerst verkoop je je goede voorraad, waar jij in hebt geinvesteerd, via Bol.com. Iedere transactie die je normaalgesproken doet in je eigen winkel of online shop is een potentieel terugkerende klant. Dus ookal moet je de eerste keer misschien investeren om die klant binnen te halen, je verdient je investering terug wanneer deze klant de tweede, derde en vierde keer bij je terug komt. Ga je verkopen via een platform als bol.com, dan lever je je klant zomaar uit aan die partij, terwijl jij de investeringen in de voorraad hebt gedaan." Kortom, je verkoopt je beste voorraad via een extern platform, en levert vervolgens je klant uit aan die derde partij en je betaalt er nog comissie voor ook.

Meer kennis

Het is vooral een stukje gebrek aan kennis over de online markt. Niet alleen in de kindermodebranche maar in allerlei branches. Gelukkig lijkt het tij te keren en wordt er steeds meer aandacht besteed aan dit onderwerp.

De tijd dat iedereen dacht dat online alles wel mogelijk was lijkt gelukkig langzaam weg te ebben en er komt besef dat het runnen van een goede online business niet zo goedkoop en simpel was als we aanvankelijk dachten.

Gratis verzenden

Zo leek het eerst niet meer dan normaal dat webshops gratis verzending aanbieden, maar dit concept is achterhaald. "We moeten met z'n allen ook de discussie voeren over het gratis verzenden, want als we heel eerlijk zijn, dan kan dat gewoon niet", aldus Erik. Door een kleine vergoeding te vragen voor verzending houden we 't realistisch en haalbaar voor iedereen. Maar als je dan aan de andere kant ook zaken doet met partijen die wel nog steeds gratis verzending aanbieden, dan is dat uiteindelijk slecht voor iedereen. Voor de partijen met verzendkosten, want klanten gaan naar de gratis partij, en voor de partij zonder verzendkosten, want dat kan gewoon niet uit. Gelukkig zien we hierin ook een verandering in bijvoorbeeld een Zalando die start met het rekenen van verzendkosten in Italie (Zie hier).


In de volgende editie van KIDS fashion mag (februari 2019) gaan we in deel II van dit artikel verder in op dit onderwerp.