Meten is weten, cijfers liegen nooit en gevoelens helaas maar al te vaak wel

Het belang van een goed inkoopbeleid


Inkopen is een belangrijk aspect van het ondernemen in de kindermodebranche. Door middel van de inkoop, bepaal je de strategie, stijl, uitstraling maar bovenal de winstgevendheid van je onderneming. Maar al te vaak gebeurd dit inkopen op basis van gevoel, in plaats van harde cijfers. Meten is weten, cijfers liegen nooit en gevoelens helaas maar al te vaak wel.


Koop zakelijk in

Vrijwel iedere ondernemer in de modebranche denkt goed te weten wat zijn of haar klant voor wensen heeft. Tijdens het inkopen kan een bepaalde serie artikelen je direct aan een bepaalde klant laten denken. Vooral aan die 20% vaste klanten, die vaak voor 80% van je omzet zorgen, waar je net dat stapje extra voor wilt zetten. Maar denk tijdens het inkopen niet aan die ene vaste klant, maar aan de behoeftes van je complete doelgroep. Op wie richt jij je met je onderneming, en hoe was je totale omzet? Hoe waren je doorverkooppercentages van de afzonderlijke merken of items het vorige of afgelopen seizoen en wat was je totale voorraad? Welke trends komen er aan, welke hype mag jij als onderneming beslist niet missen, wat past wel bij jouw onderneming en wat absoluut niet?

Cijfers bepalen het budget

Wanneer je bovenstaande inzichtelijk hebt gemaakt en welke merken daarbij passen, zul je het totale inkoopbudget nog moeten bepalen wat nodig is voor het nieuwe seizoen. Verwerk in dat budget je verwachtte groeicapaciteit, maar overdrijf dit zeer zeker niet. Menig ondernemer is tijdens de opruiming zijn facturen nog aan het afbetalen, terwijl de opruiming juist een feesttijd zou moeten zijn, waar je extra omzet uit kunt halen en op een prettige manier van je slowmovers afkomt. Zodra het totale budget bepaald is, kan dit separaat worden onderverdeeld per merk.

Tijdens het inkopen kan blijken dat je budget overhoudt omdat de collectie toch anders of minder geschikt is dan verwacht. Zoek hier dan een goed ander merk voor, want er zijn er genoeg in kindermodeland. Laat je aan de andere kant ook niet meeslepen door een collectie, waardoor je jouw gereserveerde budget voor dat merk flink overschrijdt, maar blijf kritisch tot het laatste moment van je inkoopafspraak. Want jouw handtekening op het inkoopformulier leidt tot verplichtingen die je moet nakomen. Beter is het om nog wat budget over te hebben voor extra bijverkoop tijdens het seizoen.

Meedenkende leveranciers zijn een pré

De tijden dat de leverancier ongelimiteerd kon bepalen wat men als retailer inkocht zouden achter ons moeten liggen. Retailers betalen per slot van rekening de facturen! Helaas is dit nog niet overal zo, maar zoek de voor jou actief meedenkende en meewerkende leveranciers uit, die jou en je onderneming naar een hoger en beter niveau kunnen tillen. Denk bijvoorbeeld aan een leverancier waar jij je eigen collectie kan samenstellen binnen hun collecties. Merken waar je tussentijds extra kunt inkopen, bijvoorbeeld hardlopers, maar die ook de mogelijkheid bieden om artikelen om te kunnen ruilen als er onverhoopt toch een serie artikelen bij je in de winkel blijft liggen. Staar je nooit blind op de prettige samenwerking die je ongetwijfeld met je leveranciers kunt hebben


Als een merk niet loopt bij jou in de zaak, bekijk dit dan zakelijk. Wat is de reden dat het niet loopt? Is het de uistraling van het merk, de pasvorm, de online webshop van de leverancier, zodat deze je concurrent wordt,of zijn de tijdstippen van de leveringen niet in jouw voordeel? Kijk wederom naar je cijfers! Deze liegen niet.

Blijf altijd kritisch kijken naar je onderneming

Het ene seizoen is uiteraard het andere niet en de slogan “resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst” blijft nog altijd toepasbaar. Ga op regelmatige basis na waar je doelgroep behoefte aan heeft. Waarom kiezen ze voor jou? Wat is jouw toegevoegde waarde voor hen? En houdt vervolgens intensief contact met je leveranciers inzake ruilingen om zo je collecties actueel en verkooptechnisch in optimale conditie te houden. Bezoek tevens met enige regelmaat een vakbeurs zodat je op de hoogte blijft wat er speelt, welke nieuwe merken er op de markt worden gebracht en wat de trends zullen worden. De bonus hiervan is, dat je jouw leveranciers hier ook weer in een totaal andere setting ziet en spreekt, wat wellicht ook weer nieuwe samenwerkingsdeuren opent. En, als laatste, zet op papier hoe je jouw onderneming promoot en wat je beleid is met betrekking tot afprijzingen en de algehele opruiming. Want niets zo demotiverend, als een perfecte inkoop, maar een te groot verlies op marge, doordat er te vroeg wordt gestart met afprijzen. Uiteindelijk is het doel van een goed inkoopplan, inzicht in je business, een gezonde en florerende onderneming, en een aangename winstgroei wat je een handdruk van je accountant oplevert. Wij wensen iedereen hierbij een goed inkoopseizoen toe!


Bron: Cor van Laar, Modemanagement.nl