Rob Zwanenburg - CEO Tumble 'N Dry


"Inspire to play"

Tumble 'N Dry komt op eigen benen te staan. Op 9 november 2018 heeft Wijkermeer Investments het bekende kindermodemerk overgenomen van de Brand Retail Groep. Rob Zwanenburg is de nieuwe CEO van het bedrijf en we spreken hem over zijn toekomstplannen voor TND.

TND is een sterk merk en met een multi channel strategie aanwezig in de reguliere speciaalzaken, warenhuizen, eigen winkels en online via de eigen webshop en diverse online partners. Het merk wordt verkocht in Nederland, Scandinavië, België, Duitsland, Spanje, Oost-Europa, Canada, Japan, Italië, Griekenland, Zwitserland en Australië. "TND is een gezond bedrijf met een stijgende omzet, maar de kosten groeiden voorheen te snel mee met de omzet. Het vorige management heeft de afgelopen tijd erg goed werk verricht door te focussen op efficiëntie, wij gaan op deze basis verder bouwen aan de multichannel strategie." aldus Rob

Inspire to play als paraplu voor het hele bedrijf

De missie van Tumble is 'Inspire to play' en Rob wil dit niet alleen in de collecties naar voren laten komen. "Inspire to play, have fun, out of the box, onderneem, dat vind ik eigenlijk een hele krachtige missie om mee aan de slag te gaan als kapstok. Dat geldt voor de kinderen, maar ook voor ons intern. We zijn geen onderdeel meer van een grote groep, maar een zelfstandig bedrijf, dus denk out of the box, maak plannen, hou de lijnen kort, onderneem dingen. Daarnaast gaat dit ook op voor onze relatie met de retailers, laten we vooral niet het ouderwetse spel spelen van wij zijn verkopers en jullie zijn inkopers, maar laten we samen mooie plannen maken om onze gezamenlijke klant blij te maken." Rob vertelt enthousiast verder dat ze dit ook gelijk in de praktijk brengen door bijvoorbeeld acties te bedenken die ze in samenwerking met de retailerspartners uitvoeren. Zo is er nu een jas waar je de sjaal en muts bij cadeau krijgt. "Een jas is gemiddeld zo'n €79, €89 en daar krijg je nu een cadeau t.w.v. €45,- bij. Dat is voor de consument super, maar voor de retailer hopen we dat dit een super verkoopsucces wordt, en voor ons als merk is het natuurlijk een goede promotie. In de toekomst willen we meer van dit soort win-win-win situaties voor zowel de consument, retailer en TND te creeëren."

De gratis sjaal en muts actie past ook weer binnen de missie 'inspire to play'. "Ik hoop straks heel veel kids op het schoolplein te zien met een Tumble jas, sjaal en muts die lekker buiten gaan spelen. Dirt over Digital noemen we dat bij Tumble 'N Dry! Je ontkomt in deze tijd niet meer aan wat schermtijd voor je kids, maar ook mijn eigen kinderen moedig ik aan om ook lekker naar buiten te gaan!"

Een nieuwe weg inslaan

Op de vraag hoe TND in de toekomst omgaat met het kortingsbeleid antwoord Rob: net als voor vele andere merkvoerende omni-channel fashion bedrijven, is het afprijzingsbeleid naar de eindconsument complexe materie. We hebben nu drie veranderingen doorgevoerd. TND heeft ten eerste getracht de transparantie te vergroten door op voorhand met haar retailpartners te communiceren over de momenten van afprijzen. Daarnaast heeft TND in 2018 bewust gekozen om in sommige gevallen later en minder diep af te prijzen in haar eigen kanalen dan vorige jaren. En als derde gaan deze afprijzingsmomenten naar de consument gepaard met kortingen aan onze retailpartners zodat zij mee kunnen. Uiteraard is er ook een markt die gevolgd moet worden. Aanhoudende hitte in een zomerseizoen, een historisch slechte novembermaand of bijvoorbeeld de verdere opkomst van Black Friday noopt ook tot handelen. Ook dat is ondernemen.

Inspire to play ook voor de toekomst

Inspireren om te spelen moet niet alleen nu, maar ook in de toekomst. En om dat mogelijk te maken moet er rekening worden gehouden met de voetafdruk die je achterlaat op de aarde. "We hebben bijvoorbeeld het IMVO (Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) convenant van de SER ondertekend, maar dat is zeker niet het enige wat we doen. We zijn op dit moment actief bezig om in gesprek te gaan met onze partners om er zeker van te zijn dat we alles fair produceren. Verder zijn we ook bezig om te kijken naar nieuwe, milieuvriendelijkere productiemethoden. Juist als kindermerk vind ik belangrijk dat we hier aandacht aan besteden want we moeten onze planeet wel mooi achterlaten voor onze kinderen. We maken dit soort onderwerpen dus bespreekbaar met onze leveranciers, maar als ze hier niet in mee kunnen gaan met ons moeten we wellicht overstappen."


Ook wil Rob het aantal organische stoffen dat wordt gebruikt gaan uitbreiden. "Een hele organische collectie is nog niet mogelijk, maar we breiden het aantal items van organic cotton iedere collectie flink uit.

"We merken vanuit de branche dat er steeds meer wordt gevraagd naar duurzaamheid, en dat er steeds meer behoefte is aan transparantie over productiemethoden en milieuvriendelijkheid. Wij willen hier dan ook meer over informeren op bijvoorbeeld onze website. We kunnen wel een convenant tekeken, maar we willen ook aan onze klanten en partners laten zien wat dat nou precies inhoudt."

Expansie in de komende jaren

Tumble gaat niet focussen op het uitbreiden van de eigen winkels in Nederland, maar wil meer aandacht besteden aan de wholesalers en export. "Wel gaan we in onze eigen winkels wat meer beleving brengen, ook weer in het kader van 'inspire to play', maar het is niet onze ambitie het aantal winkels in Nederland uit te breiden." Expansie in het buitenland staat wel op de agenda: "We willen eigenlijk één land per jaar toevoegen, en verder focussen op de landen waar Tumble al verkocht wordt en dan in het bijzonder België en Duitsland. Wij vinden: wat je doet moet je goed doen, en dus niet te veel tegelijk willen."