ONEERLIJKE CONCURRENTIE

Er is een hoop aan de hand in kindermodeland, dat kan niemand ontgaan zijn. Gespecialiseerde en jarenlang goedlopende kinderboetieks vielen in 2018 bij bosjes om, marges staan onder druk en de relaties met leveranciers die een eigen webshop hebben zorgen voor spanningen. Met name over dit laatste aspect gaan we het hieronder hebben.

Volgens de Dikke van Dale is de letterlijke vertaling van oneerlijk: “bedrieglijk” of “niet eerlijk tegenover anderen”. En de betekenis van concurrentie is “mededinging” of “wedijver”. Ga je dan nog even verder Googleen op het wereldwijde web, kom je nog meer uitingen van bovenstaande woorden tegen, zoals “deloyaal”, “onrechtvaardig”, “onbillijk” of bijvoorbeld: “een bedrijf wat een ander probeert te overtreffen”. En dat laatste is natuurlijk helemaal niet erg, mits het op een eerlijke manier gebeurd.

Leverancier wordt concurrent

Volgens een aantal betrokken en veelal zéér ervaren ondernemers in de kindermodebranche is er de laatste jaren een oneerlijk proces gaande bij leveranciers die een eigen webshop beginnen. Waar stenen winkels voorheen het uithangbord voor merken waren en zij in het verleden vele merken groot hebben gemaakt door het merk in hun assortiment op te nemen, willen de merken nu ook hun slag slaan op de online markt. Van leverancierspositie naar concurrent dus.


Waar een particulier vrijblijvend online kan shoppen, kosteloos zijn of haar pakket kleding ontvangt en veelal ook weer kosteloos retour kan sturen werkt dit voor de retailer anders. Deze moeten vaak aan een minimum orderbedrag voldoen, bij een te laag bedrag verzendkosten betalen, of bij een omruiling 10% extra afnemen. Het lijkt er op, dat de retailer de verzendkosten van de particuliere orders op zich moet nemen, terwijl het ze niets oplevert omdat hun eigen klant dus elders shopt.


Dit wordt regelmatig aangekaart bij de leveranciers, echter wordt er dan vaak gezegd, dat men bij de “stenen winkel een unieke beleving aanbiedt, expertise in huis heeft en een goed advies krijgt”. Maar hoe kan de klant daar genoegen mee nemen, als de leverancier al vroegtijdig kortingen rondstrooit, of evenementen en goodies aanbiedt, die de stenen winkels niet wordt aangeboden. En wat te denken van het online plaatsen van een nieuwe collectie, terwijl de ondernemer in de winkelstraat zijn dozen pas 2 dagen later ontvangt en uit kan pakken.


Klanten worden kortingsshoppers

Klanten hebben de hele wereld tot zich via hun smartphones. Wat moet je als ondernemer zeggen, als klanten met een armvol items bij je aan de kassa staan en zeggen dat er online al 40% korting wordt aangeboden en of je daar in mee kunt gaan? Moet je blijven glimlachen als klanten een muts en shawl bij je komen halen voor die leuke winterjas die ze online voor hun kind hebben geshopt? Mag je dan blij zijn dat ze de set bij jou compleet komen maken, terwijl jouw rek met winterjassen nog goed gevuld is? Wat kun je zeggen, als je trots op dag één je nieuwe collectie in je winkel presenteert en twee vriendinnen vrolijk uitroepen dat ze die leuke jurkjes al in huis hebben, omdat de leverancier de verkoop online eerder begon?


Neem bijvoorbeeld de sample sales. Waar deze vroeger écht alleen de samples bevatten die waren gebruikt tijdens beurzen, doorpas sessies en de verkoop aan retailers, ligt er in de huidige tijd vaak een complete nieuwe collectie in alle beschikbare maten klaar voor de klant, met exorbitant hoge kortingen. Niks sample sale. Gewoon een uitverkoop van de leverancier zelf. En wat te denken van de outletcentra, waar identieke items liggen als zijn uitgeleverd aan de winkeliers, maar dan met een grote sticker met korting er op. En de winkelier verderop in de straat knarst zijn of haar tanden, recht de rug en doet de schouders naar achteren. En weer door, met de moed der wanhoop.

Daar is niet tegenop te boksen. En dat is onder andere de reden dat er vele stenen winkels uit het straatbeeld verdwijnen. Sommigen bestaan al meer dan 20 jaar en sluiten met pijn in het hart noodgedwongen hun deuren. Uiteraard zijn er nog meerdere factoren hiervoor verantwoordelijk. We willen hier niet alle leveranciers over één kam scheren, echt niet. Maar feit is wel dat er met de huidige werkwijze in 2019 nog meer stenen winkels zullen verdwijnen en er vrijwel geen nieuwe bij zullen komen. Want zelfs met een goed ondernemingsplan en een ambitieuze, gedreven ondernemer in de winkel kom je er op dit moment niet in kindermodeland.

Een andere toekomst bereik je samen

Hoe we de negatieve spiraal kunnen doorbreken? Dat betekent op zijn minst een gelijkwaardige behandeling voor consument én retailer, waar de leveranciers echter nooit uit het oog mogen verliezen dat de retailer het uithangbord is voor het merk. Meerdere, kleinere leveringen later in het seizoen, gelijkwaardig met de huidige loop van de seizoenen. Denk als leverancier mee met je winkeliers hoe je ze het beste kunt ondersteunen in plaats van het ze moeilijker te maken. En, als laatste, volg de retailers met hun starts van de sale. Loop niet voorop door al vroeg in het seizoen Nieuwsbriefkorting, PreSale of Kennismakingsvoordelen te geven. Echter moeten daarvoor alle neuzen in dezelfde richting staan. Geen gemakkelijke opgaaf, maar laten we met ons allen de kindermode weer gezond, rendabel en vooral eerlijk laten verlopen voor iedereen in het proces. Want het is een prachtige business om in te mogen werken.



Wij wensen iedereen met deze goede voornemens een prachtig 2019 toe!