"Trading Est 72 staat letterlijk en figuurlijk nog in de kinderschoenen."

16 vragen aan Patrick van Dal

Ruim zestien jaar zit hij in het vak. We kunnen niet anders zeggen dan dat de (kinder)schoenenbranche hem op het lijf geschreven is. Want zoals hij zelf aangeeft: “Wanneer je eenmaal in deze branche terecht komt, kom je er niet zo makkelijk meer uit.” Deze editie stellen we 16 vragen aan (kinder)schoenen expert en sinds kort ook agent van de merken Koel4Kids, Yellow Cab en Grotesque: Patrick van Dal.

Al vele jaren ben je actief in de schoenenwereld. Waar ben je ooit begonnen?

“Mijn eerste baan in de schoenenbranche kreeg ik bij een schoenenbedrijf in Waalwijk. Ik ging daar aan de slag als European sales manager. Toen ik eenmaal in die wereld terecht was gekomen, was ik verkocht.”


Heb je hiervoor een opleiding afgerond?

“Ik heb wel een opleiding afgerond, maar niet specifiek binnen de verkoop; eigenlijk ben ik er een beetje ingerold via mijn vorige baan. Zo werkte ik eerst op de logistieke afdeling bij een bedrijf en vanuit daar ben ik benaderd om in de verkoop te gaan werken.”


Was het vroeger al je droom om in de schoenenbranche te werken?

“Ik droomde er altijd van om in contact te staan met mensen. Het maakte voor mij niet uit in welke branche dat was. Maar ja, als je eenmaal in de schoenenwereld terecht komt, dan kom je er niet zo makkelijk meer uit. Wel heb ik altijd al een voorliefde gehad voor schoenen, dat zal niet snel verdwijnen. Mijn kast ligt er vol mee!”


Hoe ben je ooit bij Wrangler Footwear terecht gekomen?

“Bij Wrangler kreeg ik mijn eerste baan in de schoenenbranche, daar ben ik ooit begonnen. Het bedrijf bestaat inmiddels niet meer, de licentie is ergens anders terecht gekomen. Na Wrangler ben ik gaan werken bij Yellow Cab, vanaf 2007. Tot begin 2018 ben ik bij Yellow Cab in dienst geweest en vanaf maart run ik mijn eigen agentschap. Hierin ga ik Yellow Cab vertegenwoordigen, maar daarnaast ook de merken Grotesque en Koel4Kids.”


Waarom ben je in eerste instantie gestopt bij Wrangler?

“Ik kreeg de kans bij Yellow Cab te werken als salesmanager. Yellow Cab is een prachtig merk, het is een stapje hoger dan Wrangler, wat juist iets meer mainstream was. In de markt ligt Yellow Cab ook een aantal posities hoger, het was voor mij dus een unieke kans.”


Wat was voor jou het meest uitdagend aan je functie bij Yellow Cab?

“Ik denk toch wel het contact leggen met mensen en hierdoor nieuwe deuren openen. Dat was echt mijn drive in de tijd dat ik er werkte. Het merk had zo’n 100 verkooppunten en mijn doel is altijd geweest daar 130 punten van te maken.”


En waar werd je juist het meest enthousiast van binnen die baan?

“De start van het nieuwe seizoen, iedere keer weer. Het voelde fantastisch als er nieuwe samples binnen kwamen. Wanneer de deurbel ging stond ik als eerst bij de deur. Je ziet alles van tevoren wel online op de tekeningen, maar wanneer je het product echt in handen hebt voelt dat bijna magisch.”

Kun je iets vertellen over het einde van New Steps B.V.?

“Dat is echt een gesloten boek. Sommige deuren sluiten nou eenmaal, maar daarvoor in de plaats gaan er andere weer open. In het geval van Yellow Cab zijn de deuren weer geopend onder begeleiding van de nieuwe eigenaren.”


Nu ben je verder gegaan met de nieuwe eigenarenvan Yellow Cab, maar dan als agent van het merk. Waarom heb je hiervoor gekozen?

“Met name omdat ik al twaalf jaar het gezicht ben van Yellow Cab. De nieuwe eigenaren wilde graag een volledig nieuwe start maken en ik mocht daaraan bijdragen. Sinds maart dit jaar heb ik dus ook mijn eigen agentschap waar drie merken onderdeel van zijn. Waarom ik een agentschap op wilde richten? Het gebeurde me in het verleden regelmatig dat ik gebeld werd door bedrijven of ik niet iets voor hen kon betekenen. Destijds kon dat niet echt gecombineerd met mijn baan als salesmanager, maar begin dit jaar besloot ik er wel iets mee te doen. Zo is Trading Est 72 geboren.”


En hoe gaat het momenteel met Trading Est 72?

“We staan letterlijk en figuurlijk nog in de kinderschoenen natuurlijk. Ik kan pas over een jaar zeggen of het echt goed gaat met Trading Est 72, maar de reacties zijn tot op heden lovend. Op 9,10 en 11 september zal ik met Koel4Kids op de gasten expositie van Buy & Bloom in C.A.S.T. aanwezig zijn. Daar kunnen de kinderschoenen uitvoerig bewonderd worden. In de derde week van september komen ook Yellow Cab en Grotesque binnen. Met die merken ga ik door het land reizen om ze aan mijn netwerk te laten zien. Want een netwerk heb ik wel opgebouwd de afgelopen zestien jaar; een flinke rugzak vol.”


Hoe heb je het aangepakt met de oprichting van je agentschap?

“Ik heb er thuis met mijn wederhelft veel gesprekken over gevoerd en uiteindelijk heb ik besloten een sprong in het diepe te wagen. Maar ja, hoe pak je het aan? Wanneer je eenmaal het besluit hebt genomen, verzin je een naam en bedenk je welke labels je wilt vertegenwoordigen. Ik moet wel zeggen dat ik erg goed geholpen ben bij het oprichten van Trading Est 72. Veel steun heb ik gekregen van andere agenten met ervaring. Zij vertelden mij bijvoorbeeld wat de valkuilen zijn van een agentschap en waar je als ondernemer nog meer rekening mee moet houden. Vooral de drie J’s hebben mij ontzettend goed ondersteund, daar ben ik ze heel dankbaar voor.”

"Mijn wens is dat iedereen maar succesvol mag zijn in zijn eigen doen en laten. Dat we in deze branche werken in gezamenlijke harmonie."

Kun je ons meer vertellen over het kinderschoenenmerk Koel4Kids waar je sinds dit seizoen agent voor bent?

“Koel4Kids heeft kinderschoenen vanaf maat 18, de eerste stapschoentjes, tot en met maat 40. Het zijn geen doorsnee schoenen, ze zijn gemaakt van mooie materialen en worden geproduceerd in Portugal. Ook is de prijs-kwaliteitverhouding van het merk geweldig. Dat moet ook wel, want prijzen worden steeds belangrijker in de schoenenmarkt. De consument wordt kritischer en zoekt naar het meest voordelige product op internet. Wat dat betreft is internet zeker een nadeel. Het merk Koel4Kids heeft korte lijnen met de fabrikant, er zit niemand tussen, en dat is erg prettig werken.”


Waarom ben je zelf fan van de kinderschoenenbranche?

“Ik heb zelf drie kleine kinderen en heb het altijd leuk gevonden als zij er mooi bijlopen. Deze branche kwam een aantal jaren terug op mijn pad en het past nu mooi binnen mijn nieuwe agentschap. Koel4Kids is een heerlijk no-nonsense bedrijf waarmee het fijn samenwerken is en hopelijk zal dat bij de andere merken hetzelfde zijn. Of mijn kinderen zelf al in Koel4Kids lopen? De jongste binnenkort misschien wel, maar mijn oudere kinderen neigen toch wat meer naar de sportbranche.”



Wat zou je anderen willen meegeven als ze van plan zijn iets voor zichzelf te beginnen?

“Ik zeg: vooral doen! Het is een super gave uitdaging en je krijgt er ontzettend veel energie van. Ook is iedere dag anders en dat maakt het werk zo leuk. Het is een aangenaam en uitdagend vak waar ik in zit.”


Ben je tevreden met je carrière tot nu toe?

“Zeker, ik ben op dit moment hartstikke tevreden. Er liggen veel mooie ontwikkelingen te wachten op me. Ik ga twee nieuwe uitdagingen aan met Grotesque en Yellow Cab, maar vind het ook heel interessant om Koel4Kids verder uit te rollen. Daar kan nog heel veel mee gedaan worden namelijk.”


Wat zijn je dromen als je kijkt naar de toekomst?

“Mijn grootste droom is natuurlijk dat mijn gezin in alle gezondheid kan leven, dat is het allerbelangrijkste. Op zakelijk gebied heb ik niet direct een persoonlijke droom, maar hoop ik dat mensen tevreden zijn met de producten die ze van me kopen en de merken die ik vertegenwoordig. Ook is mijn wens dat iedereen maar succesvol mag zijn in zijn eigen doen en laten. Dat we in deze branche werken in gezamenlijke harmonie. Ieder op zijn eigen manier.”


Wil je contact met Patrick? Mail dan naar patrickest72@gmail.com of naar patrick@koel4kids.nl.
Liever bellen? Dat kan naar 06-10398510