Drie social media tips voor kindermoderetailers

Zet jij al social media in voor jouw kindermodewinkel? Zonder een account op grote kanalen als Facebook en Instagram loop je als ondernemer omzet mis. Dat klinkt misschien hard, maar het is helaas wel zo. Als jij niet online zichtbaar bent, kunnen nieuwe klanten jouw niet goed vinden. Klanten die misschien in het aangrenzende dorp wonen, maar nog nooit door jouw straat heen zijn gelopen en dus niet weten dat jouw winkel zo leuk is. Zonde! Voor KIDS fashion mag deelt hoofdredactrice Claire van Bavel drie handige social media tips voor kindermoderetailers!

1. Wees actief op meerdere kanalen

Dit is misschien wel de belangrijkste tip om mee te starten; wees actief op meerdere social media kanalen. Het viel mij op dat veel kindermodewinkels nog niet eens accounts hebben aangemaakt op social media, of in sommige gevallen al wel een account hebben, maar deze niet actief gebruiken. Gewoon beginnen en dan even volhouden, luidt mijn advies. Je hoeft niet meteen een ijzersterke social media strategie te hebben, maar het is wel belangrijk dat je überhaupt online aanwezig bent en gevonden kan worden door de klant. Daarna is het een kwestie van doorzetten. Ja, social media onderhouden is (voor sommigen) veel werk, maar om er echt nieuwe klanten uit te kunnen halen, is het belangrijk dat je regelmatig berichten plaatst. Zo blijf je ‘on top of mind’ bij potentiële klanten. Voor kindermoderetailers zijn Facebook, Instagram en Pinterest het meest interessant.

2. Weet wie de doelgroep is

Wie wil je eigenlijk bereiken met social media? Zijn dat moeders, vaders, grootouders? Of verkoop je tienerkleding en richt je je tot de tiener zelf? Zijn het mensen die bij jouw winkel in de buurt wonen, of heb je (ook) een webshop en is je doelgroep veel minder lokaal? Door vooraf goed na te denken over wie je wilt bereiken, kan je je social media berichten veel effectiever insteken. De tone of voice pas je aan aan de voorkeuren van jouw doelgroep.

3. Ga het gesprek aan met de klant

Betrokkenheid en interactie zijn super belangrijk als je social media succesvol wilt inzetten voor jouw kindermodewinkel. Ga het gesprek aan met je volgers en probeer hen betrokken te laten worden bij jouw winkel. Je volgers zijn immers je potentiële klanten, en in de winkel maak je toch altijd even een praatje? Op social media stimuleer je interactie door bijvoorbeeld een vraag in je bericht. “Wat vind jij van de nieuwe collectie van name it?”, “Welk jasje vind je leuker, links of rechts?” of “Draagt jouw dochter ook liever broeken dan jurkjes en rokjes? Laat het ons weten!” zijn mooie voorbeelden die je makkelijk kan toepassen.


Wil jij voor de feestdagen knallen met social media en meer klanten naar je winkel trekken? Meld je dan aan voor de workshop 'Instagram voor kindermoderetailers', gegeven door Claire van Bavel. Lezers van KIDS fashion mag kunnen gebruik maken van een speciale kortingscode, waarmee je maar liefst €60,00 korting krijgt!