KIDS fashion mag beursedities

Edwin Belt - Branchespecialist INretail

De nieuwste branche ontwikkelingen

We spreken Edwin kort voor zijn vertrek naar de Pitti Immagine Uomo in Florence. Met zijn 30 jaar ervaring in de mode, waarvan inmiddels 13 jaar bij INretail weet hij als specialist in de kindermode, bodyfashion, jeans en dames- en herenmode feilloos wat er momenteel leeft en speelt in de branche.

Met enige regelmaat houdt hij een ketenoverleg waar verschillende soorten gesprekspartners aan tafel schuiven. Dit kunnen zelfstandige winkels zijn, gemengde winkels met een gedeelte kinderkleding in hun assortiment, online spelers, merkenleveranciers of agenturen zijn. Samenbrengen zij op regelmatige basis de ontwikkelingen in de markt in kaart, proberen ze merken en leveranciers samen te brengen, starten ze pilots én ontwikkelen nieuwe businessmodellen voor de toekomst.

Eén van die recente ontwikkelingen is de 100 dagen strategie. Deze komt uit de “100-dagen-werkgroep”,een groep die spontaan is ontstaan tijdens een ketenoverleg. De 100 dagen strategie is gebaseerd op het tijdstip waarop je zou kunnen beginnen met het afprijzen van kleding. Dit moet echter nog gefinetuned worden door de werkgroep, aangezien deze stelregel niet voor iedereen en alles op kan gaan.

 Waar Edwin zeer enthousiast over is, is de ontwikkeling van GS1 Fashion Base: “Dit moet hét centrale digitale punt worden, voor het vastleggen en delen van artikeldata tussen leveranciers, retailers en overige partijen binnen de modesector. In de sector is snelheid namelijk een must, en met gebruik van Fashion Base hoeft alle informatie slechts 1 keer vastgelegd te worden, waarna het gebruikt kan worden voor alle logistieke, administratieve, e-commerce en omnichannel activiteiten. (Zie https://www.gs1.nl/sectoren/mode/gs1-fashion-base). Eind 2018 is de pilot afgerond met de 1e deelnemers en in de loop van 2019 zal dit verder doorontwikkeld worden”.

Gedigitaliseerd samenwerken

Digitalisering en automatisering is een must volgens Edwin. “Zonder goed beeld van de verkoop, doorverkoopcijfers, behaalde marges en vooral een overzicht van hetgeen er niet wordt verkocht red je het in de toekomst niet. Als dit goed op orde is, zou je ook op digitaal niveau de samenwerking met je leveranciers kunnen intensiveren.

Op basis van een goede samenwerking tussen merk en retailer en afgaande op de eerdere verkoopcijfers zouden merken voor 70% de collecties voor de winkeliers kunnen bepalen. Geef merken de kans om jouw collectie voor die 70% te laten bepalen, zodat hun merk daardoor ook weer beter wordt gepresenteerd. Vaak wordt er namelijk vrijwel hetzelfde ingekocht, met enkele kleine aanpassingen. Die overige 30% wordt vervolgens bepaald door de marktomstandigheden en Look & Feel van de ondernemer zelf. Automatisch nabestellen, en een gefundeerd afprijs- en retourbeleid zorgen er mede voor dat overproducties worden vermeden wat weer een duurzamere planeet oplevert”.

De toekomst voor ondernemers volgens Edwin

“Er is een tweesplitsing in het soort ondernemers: De zelfstandigen met minder visie of verslechterde omstandigheden haken af, anderen groeien door en pakken hun marktaandeel.

Waarbij de grotere spelers de middelen hebben om betere afspraken te maken met hun leveranciers. Maar dat wil niet zeggen dat de kleine zelfstandigen het niet redden, mits ze duidelijk in kaart brengen wat de behoefte van hun consument is en daar op inspelen. Alles wat met het kind te maken heeft is relevant, niet alleen de kleding. Het kind staat centraal. Bekijk je winkelconcept en welke extra activiteiten moet jij je consument daarvoor bieden? En daarnaast zijn lage huren, een breder assortiment, kleinere voorraden en een goede locatie waar winkelend publiek komt uiteraard ook essentieel om te overleven”.


Vroeger was niet alles beter

“De technologie is absoluut verbeterd ten opzichte van 30 jaar geleden, maar de samenwerking tussen merken en retailers verloopt nog steeds hetzelfde en biedt ruimte voor verbetering. Wanneer merken een B2C kanaal openen, is dit een motie van wantrouwen richting je retailer. Dat de consument rechtstreeks bij het merk kan inkopen en de retailer misgrijpt qua voorraad op hun B2B site is onverteerbaar en niet uit te leggen aan de consumenten. Beter kunnen merken inzetten op het herstellen en verbeteren van de samenwerking met de retailers, want uiteindelijk hebben we elkaar allemaal nodig”.


Wat wil je ons nog meegeven?

“Kijk naar je doelgroep! Wie ben jij en voor wie doe je het? Kijk naar andere winkelconcepten en stem daar je marketingbeleid en merkenpakket op af. En als laatste; gebruik data en doe daar wat mee, liefst op een zo persoonlijk mogelijke manier. Data is de toekomst”.