AAN HET WOORD: EDWIN BELT, SPECIALIST BIJ INRETAIL 



Als specialist bij INretail is Edwin Belt dé persoon die ons meer kan vertellen over de ontwikkelingen binnen de kindermodebranche. We interviewden hem over het afgelopen ketenoverleg, de toekomst voor retailers en de aankomende beurs.

Jullie hebben onlangs weer een ketenoverleg gehad. Kun je hier iets meer over vertellen

“Ja, zeker! In november zijn we weer met een kleine groep retailers en merken bij elkaar gekomen voor het ketenoverleg. Het is altijd enorm leuk om te horen over ontwikkelingen binnen organisaties en te zien welke er koplopers zijn. Ook komen we zo te weten welke organisaties zich nog meer zouden kunnen verdiepen in digitale samenwerkingen. Op dit moment zien we dus echt welke vruchten de theorie in de praktijk aan het afwerpen is. Leveranciers moeten zich echt bezig houden met het ontwikkelen van creatieve modellen: in de dames- en herenmode gebeurt dit al veel, maar de kinderkledingmerken lopen hierin in hun voetsporen. Zij zouden nog veel van de volwassen mode kunnen leren door te kijken hoe zij dit aanpakken. De vorige keer dat ik jullie sprak, benadrukte ik vooral het belang van data van leveranciers. Nu zijn we ons ook veel aan het richten op de data die retailers en kindermode-ondernemers hebben opgebouwd. Veel ondernemers zijn geautomatiseerd en de data die zij verzamelen is ontzettend interessant en belangrijk: er wordt veel gewezen naar online spelers, maar ook voor de fysieke winkels biedt klantendata veel mogelijkheden. Zo is het personaliseren van klantuitingen al een grote stap: uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat een mail vijf keer meer gelezen wordt als deze gepersonaliseerd is. Denk hierbij aan een nieuwsbrief die naar de vaste klanten gaat. Ook het onthouden van de verjaardagen van de kinderen of betalers kan een groot verschil maken. Wij noemen het verzamelen van deze data in de kindermodebranche meestal voor de grap small data. Maar het personaliseren van aanbiedingen op voorkeuren van je aankoophistorie kan voor bedrijven echt een groot verschil maken: het zit al in je systeem, doe er iets mee en leer je klant kennen!”







Hoe zie je de toekomst van INretail voor je en wat zou je graag nog willen bereiken?


We hebben voor onszelf drie pijlers geformuleerd waar we de toekomst van zien. Allereerst is digitalisering nog steeds een van de hoofdonderwerpen, al is dit vrij breed. Daarnaast wordt duurzaamheid steeds belangrijker: we zijn op dit moment bezig met een duurzame inkoopwijzer, waarbij we het met een zesdelig stappenplan eenvoudiger maken voor retailers om in de toekomst de juiste keuzes te maken en de juiste vragen te stellen aan de merken. Op die manier zijn ze makkelijker in het bezit van de juiste informatie en kunnen ze een goed verhaal naar de klant communiceren, omdat ze weten wat het verhaal achter een item of collectie is en hoe duurzaam het is. Ten slotte is ondernemerschap een enorm belangrijke pijler, omdat we ondernemers willen stimuleren om na te denken over hun identiteit en doelgroep creatieve invulling te geven aan de manieren waarop ze deze doelgroep online willen gaan bereiken. Een fysieke winkel is tegenwoordig vrij beperkt: retailers zouden zich daarom moeten afvragen welke strategie voor de toekomst op digitaal niveau ze willen gaan uitschrijven. Zo kan een retailer een webwinkel starten, zich aansluiten bij een platform of social commerce inzetten om de omzet te vergroten. Bij dergelijke strategieen is het belangrijk dat de retailer een bewuste keuze heeft gemaakt en dit kan onderbouwen. Een onderbuikgevoel of vraag vanuit de klant is niet voldoende. Iedereen is tegenwoordig te vinden op sociale kanalen, maar voor ondernemers is het essentieel zich af te vragen of ze de juiste kanalen inzetten voor het bedrijf en de doelgroep. Ze moeten goed kijken naar de verschillende generaties: kindermode is vrij complex, omdat degene die de bepaald wat er gekocht wordt (de beinvloeder) in veel gevallen het kind of de ouder is, terwijl degene die daadwerkelijk betaald (de betaler) steeds vaker de grootouder is. Retailers moeten weten welke kanalen hun doelgroep gebruiken, omdat kinderen via deze kanalen
inspiratie opdoen, om vervolgens aan de betaler te laten weten wat ze graag zouden willen hebben. Ondernemers moeten de generaties Z en Alpha onder de loep nemen, om zo de strategieën voor de juiste groep te kunnen bepalen.
 


De vorige keer dat we je spraken, vertelde je over de oneerlijke concurrentie tussen de stenen winkels en online. Is deze situatie inmiddels verbeterd?


“Nee, helaas is de situatie nog niet verbeterd. Sterker nog: de positie van B2C kanalen is misschien alleen nog maar versterkt. Door de opkomst van marketplaces zien ze niet alleen de mogelijkheid om via de eigen webwinkel te verkopen, maar ook via deze marketplaces. Dit heeft een aantal effecten: allereerst is het positief voor branding en brand awareness, omdat merken zichzelf beter op de kaart kunnen zetten. Ook vindt een hele grote doelgroep het makkelijk om op de marketplace te komen, maar deze consumenten zijn moeilijk te binden: ze kopen niet op de naam van de winkel, maar op product. Dat is erg lastig, omdat het als winkelier moeilijk is om echt te verdienen op een marketplace. Voor merken is dit veel makkelijker. De concurrentie tussen merken en retailers zal er naar mijn verwachting altijd wel zijn, maar met de samenwerkingsmodellen hebben retailers wellicht een streepje voor. De merken hebben hierin wel echt een verantwoordelijkheid en ze moeten nadenken over wat zij belangrijk vinden in de toekomst en hoe ze omgaan met de winkelstraat.

 

En wat zouden retailers zelf kunnen doen om hun positie te versterken? 


“Zoals ik al aangaf is het belangrijk dat retailers keuzes gaan maken, iets waarvan we merken dat het de ondernemers steeds beter afgaat. Kindermode-ondernemers realiseren zich dat ze niet een ontzettend breed aanbod van maten en merken hoeven aan te bieden, maar dat ze zich beter kunnen richten op een bepaalde doelgroep. Ze kunnen een bepaalde weg inslaan en het op die manier doen. Wat we nu veel zien is kindermode als toevoeging op de collectie voor volwassenen: winkeliers zeggen dan ‘Ik wil geen kindermodewinkel, maar ik vind het wel leuk om kleding voor kinderen aan te bieden in dezelfde lijn als de kleding die ik verkoop voor de moeder of vader’. Zodra het merkaanbod en de doelgroep bepaald is, moeten retailers kijken naar de manier waarop ze deze mensen gaan bereiken: hoe wordt de marketing vormgegeven en welke socials worden er ingezet?




In je laatste interview zei je dat je het niet eens was met bloggers en vloggers op de SundaySchool. Weet je wat het beleid van de beurs is voor de aankomende editie? Zou je ons nog iets uitgebreider kunnen uitleggen waarom je dit geen goed idee vindt? 


Net als jullie ga ik me zondag vooral laten verrassen. Het beleid vanuit SundaySchool weet ik niet, maar zelf vind ik het geen goed idee om de consument al te laten zien wat er pas over een halfjaar in de winkels hangt. Wat er gepresenteerd wordt is niet voor het huidige seizoen, en consumenten worden dus lekker gemaakt voor iets wat nu nog niet te koop is. Ik heb ooit wel eens van een retailer gehoord dat ze een klantenpanel hadden die niet begrepen dat ze een oordeel mochten geven over kleding die ze niet konden kopen. Toen de ondernemer deze aanpak omdraaide, en aan het panel vroeg welke kleding zij dachten dat ze zouden moeten inkopen, werd het een succesverhaal. Zo kwamen de klanten met het ouderwetse heuptasje, dat drie jaar geleden nog helemaal niet hip was, maar nu terug is van weggeweest. De retailer heeft dit product vervolgens ingekocht, en heeft het weer aan de community kunnen verkopen. Ook bij de volgers van de community kwam dit product weer in het blikveld. Dat concept werkt dus beter dan nu een product laten zien dat consumenten pas over een halfjaar kunnen kopen.”

Ook wij zijn aanstaande zondag op de beurs te vinden, en we kunnen net als Edwin niet wachten om te zien welke verassingen SundaySchool voor ons in petto heeft!




AAN HET WOORD: EDWIN BELT, SPECIALIST BIJ INRETAIL 



Als specialist bij INretail is Edwin Belt dé persoon die ons meer kan vertellen over de ontwikkelingen binnen de kindermodebranche. We interviewden hem over het afgelopen ketenoverleg, de toekomst voor retailers en de aankomende beurs.

Jullie hebben onlangs weer een ketenoverleg gehad. Kun je hier iets meer over vertellen

“Ja, zeker! In november zijn we weer met een kleine groep retailers en merken bij elkaar gekomen voor het ketenoverleg. Het is altijd enorm leuk om te horen over ontwikkelingen binnen organisaties en te zien welke er koplopers zijn. Ook komen we zo te weten welke organisaties zich nog meer zouden kunnen verdiepen in digitale samenwerkingen. Op dit moment zien we dus echt welke vruchten de theorie in de praktijk aan het afwerpen is. Leveranciers moeten zich echt bezig houden met het ontwikkelen van creatieve modellen: in de dames- en herenmode gebeurt dit al veel, maar de kinderkledingmerken lopen hierin in hun voetsporen. Zij zouden nog veel van de volwassen mode kunnen leren door te kijken hoe zij dit aanpakken. De vorige keer dat ik jullie sprak, benadrukte ik vooral het belang van data van leveranciers. Nu zijn we ons ook veel aan het richten op de data die retailers en kindermode-ondernemers hebben opgebouwd. Veel ondernemers zijn geautomatiseerd en de data die zij verzamelen is ontzettend interessant en belangrijk: er wordt veel gewezen naar online spelers, maar ook voor de fysieke winkels biedt klantendata veel mogelijkheden. Zo is het personaliseren van klantuitingen al een grote stap: uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat een mail vijf keer meer gelezen wordt als deze gepersonaliseerd is. Denk hierbij aan een nieuwsbrief die naar de vaste klanten gaat. Ook het onthouden van de verjaardagen van de kinderen of betalers kan een groot verschil maken. Wij noemen het verzamelen van deze data in de kindermodebranche meestal voor de grap small data. Maar het personaliseren van aanbiedingen op voorkeuren van je aankoophistorie kan voor bedrijven echt een groot verschil maken: het zit al in je systeem, doe er iets mee en leer je klant kennen!”







Hoe zie je de toekomst van INretail voor je en wat zou je graag nog willen bereiken?


We hebben voor onszelf drie pijlers geformuleerd waar we de toekomst van zien. Allereerst is digitalisering nog steeds een van de hoofdonderwerpen, al is dit vrij breed. Daarnaast wordt duurzaamheid steeds belangrijker: we zijn op dit moment bezig met een duurzame inkoopwijzer, waarbij we het met een zesdelig stappenplan eenvoudiger maken voor retailers om in de toekomst de juiste keuzes te maken en de juiste vragen te stellen aan de merken. Op die manier zijn ze makkelijker in het bezit van de juiste informatie en kunnen ze een goed verhaal naar de klant communiceren, omdat ze weten wat het verhaal achter een item of collectie is en hoe duurzaam het is. Ten slotte is ondernemerschap een enorm belangrijke pijler, omdat we ondernemers willen stimuleren om na te denken over hun identiteit en doelgroep creatieve invulling te geven aan de manieren waarop ze deze doelgroep online willen gaan bereiken. Een fysieke winkel is tegenwoordig vrij beperkt: retailers zouden zich daarom moeten afvragen welke strategie voor de toekomst op digitaal niveau ze willen gaan uitschrijven. Zo kan een retailer een webwinkel starten, zich aansluiten bij een platform of social commerce inzetten om de omzet te vergroten. Bij dergelijke strategieen is het belangrijk dat de retailer een bewuste keuze heeft gemaakt en dit kan onderbouwen. Een onderbuikgevoel of vraag vanuit de klant is niet voldoende. Iedereen is tegenwoordig te vinden op sociale kanalen, maar voor ondernemers is het essentieel zich af te vragen of ze de juiste kanalen inzetten voor het bedrijf en de doelgroep. Ze moeten goed kijken naar de verschillende generaties: kindermode is vrij complex, omdat degene die de bepaald wat er gekocht wordt (de beinvloeder) in veel gevallen het kind of de ouder is, terwijl degene die daadwerkelijk betaald (de betaler) steeds vaker de grootouder is. Retailers moeten weten welke kanalen hun doelgroep gebruiken, omdat kinderen via deze kanalen
inspiratie opdoen, om vervolgens aan de betaler te laten weten wat ze graag zouden willen hebben. Ondernemers moeten de generaties Z en Alpha onder de loep nemen, om zo de strategieën voor de juiste groep te kunnen bepalen.
 


De vorige keer dat we je spraken, vertelde je over de oneerlijke concurrentie tussen de stenen winkels en online. Is deze situatie inmiddels verbeterd?


“Nee, helaas is de situatie nog niet verbeterd. Sterker nog: de positie van B2C kanalen is misschien alleen nog maar versterkt. Door de opkomst van marketplaces zien ze niet alleen de mogelijkheid om via de eigen webwinkel te verkopen, maar ook via deze marketplaces. Dit heeft een aantal effecten: allereerst is het positief voor branding en brand awareness, omdat merken zichzelf beter op de kaart kunnen zetten. Ook vindt een hele grote doelgroep het makkelijk om op de marketplace te komen, maar deze consumenten zijn moeilijk te binden: ze kopen niet op de naam van de winkel, maar op product. Dat is erg lastig, omdat het als winkelier moeilijk is om echt te verdienen op een marketplace. Voor merken is dit veel makkelijker. De concurrentie tussen merken en retailers zal er naar mijn verwachting altijd wel zijn, maar met de samenwerkingsmodellen hebben retailers wellicht een streepje voor. De merken hebben hierin wel echt een verantwoordelijkheid en ze moeten nadenken over wat zij belangrijk vinden in de toekomst en hoe ze omgaan met de winkelstraat.

 

En wat zouden retailers zelf kunnen doen om hun positie te versterken? 


“Zoals ik al aangaf is het belangrijk dat retailers keuzes gaan maken, iets waarvan we merken dat het de ondernemers steeds beter afgaat. Kindermode-ondernemers realiseren zich dat ze niet een ontzettend breed aanbod van maten en merken hoeven aan te bieden, maar dat ze zich beter kunnen richten op een bepaalde doelgroep. Ze kunnen een bepaalde weg inslaan en het op die manier doen. Wat we nu veel zien is kindermode als toevoeging op de collectie voor volwassenen: winkeliers zeggen dan ‘Ik wil geen kindermodewinkel, maar ik vind het wel leuk om kleding voor kinderen aan te bieden in dezelfde lijn als de kleding die ik verkoop voor de moeder of vader’. Zodra het merkaanbod en de doelgroep bepaald is, moeten retailers kijken naar de manier waarop ze deze mensen gaan bereiken: hoe wordt de marketing vormgegeven en welke socials worden er ingezet?




In je laatste interview zei je dat je het niet eens was met bloggers en vloggers op de SundaySchool. Weet je wat het beleid van de beurs is voor de aankomende editie? Zou je ons nog iets uitgebreider kunnen uitleggen waarom je dit geen goed idee vindt? 


Net als jullie ga ik me zondag vooral laten verrassen. Het beleid vanuit SundaySchool weet ik niet, maar zelf vind ik het geen goed idee om de consument al te laten zien wat er pas over een halfjaar in de winkels hangt. Wat er gepresenteerd wordt is niet voor het huidige seizoen, en consumenten worden dus lekker gemaakt voor iets wat nu nog niet te koop is. Ik heb ooit wel eens van een retailer gehoord dat ze een klantenpanel hadden die niet begrepen dat ze een oordeel mochten geven over kleding die ze niet konden kopen. Toen de ondernemer deze aanpak omdraaide, en aan het panel vroeg welke kleding zij dachten dat ze zouden moeten inkopen, werd het een succesverhaal. Zo kwamen de klanten met het ouderwetse heuptasje, dat drie jaar geleden nog helemaal niet hip was, maar nu terug is van weggeweest. De retailer heeft dit product vervolgens ingekocht, en heeft het weer aan de community kunnen verkopen. Ook bij de volgers van de community kwam dit product weer in het blikveld. Dat concept werkt dus beter dan nu een product laten zien dat consumenten pas over een halfjaar kunnen kopen.”

Ook wij zijn aanstaande zondag op de beurs te vinden, en we kunnen net als Edwin niet wachten om te zien welke verassingen SundaySchool voor ons in petto heeft!




Meer informatie

Uitgeverij: Junior Media b.v.

Hoofdredactie: Benthe de Bont

Redactie: Pieke Hoek Eva de Rond Joshka Mandersloot Esther van Scherrenburg Rinske Heuker Fleur Olijve

Vormgeving: Rinske Heuker Fleur Olijve

Uitgever: Maas van Drie

Voor meer informatie over KIDS fashion mag en advertentiemogelijkheden, neem contact met ons op!

Copyright 2019.

KIDS fashion mag is een uitgave van Junior Media b.v.. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, overgenomen of op welke wijze dan ook openbaar gemaakt worden zonder voorafgaande toestemming van de uitgever.

Neem contact op

Ruimte om extra contactgegevens te plaatsen samen met een contactformulier wat op het e-mail adres uit de dashboard instellingen binnen komt.
Vul je naam in
Vul een correct e-mailadres in
Vul een opmerking in
Bedankt, je bericht is verzonden.
Er ging iets mis met het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.

Deel deze publicatie

Stuur deze pagina eenvoudig door of plaats als bericht op social media.

Zoeken in publicaties

Zoek naar een specifieke term in de verschillende publicaties.
Vul minimaal 3 karakters in.

KIDS fashion mag beursedities

Volledig scherm