Retour Jeans heeft dit seizoen afscheid genomen van agent Joost Claes, voor allen in kindermodeland een bekend gezicht vanwege zijn ruime ervaring in de branche. We spraken Joost over de modeshow, zijn afscheid, zijn carrière binnen de kindermode en zijn plannen voor de toekomst.


Interview met Joost Claes
Interview Joost Claes

“Samen met mijn vrouw had ik een dames- en herenmodezaak in Eindhoven. Mijn vrouw wilde liever niet in de dames- en herenmode blijven werken. In augustus 1996 ging het slecht met de winkel Ot en Sien in Geldrop. Mijn vrouw lag destijds in het ziekenhuis en na haar bezocht te hebben ben ik meteen doorgereden naar Ot en Sien. Ik ben met de eigenaar om tafel gaan zitten met als uitkomst de overname van de winkel. Samen met mijn vrouw heb ik Ot en Sien verbouwd en gemoderniseerd tot een hele mooie kinderkledingwinkel. Ot en Sien was onze derde winkel, en binnen drie jaar groeiden we uit tot zes winkels voor kinderkleding en één damesmodezaak. Uiteindelijk verkochten we een aantal winkels en gingen we terug naar twee winkels: Ot en Sien in Geldrop en Kids Only in Eindhoven. Rond deze tijd ging het wat minder goed in kindermodeland. Ik heb daarnaast altijd als vertegenwoordiger gewerkt en het begon steeds meer te kriebelen om dit verder op te pakken. We waren met onze kinderkledingwinkels een van de eerste klanten van Retour en ik had toen al goed contact met eigenaren Stefan van den Broek en Mark van Gastel. Toen Retour met hun tweede merk Blue System kwam, werd mij gevraagd of ik het merk wilde vertegenwoordigen in Nederland. Na drie jaar stopte Blue System en kon ik agent worden voor Retour in de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland, dit heb ik met veel plezier gedaan. Van heel weinig partners zijn we uitgegroeid tot een behoorlijk mooi clientèle.”

Dat is wel iets om trots op te zijn. Waar ben je nog meer trots op?

Hallo Joost, leuk je te spreken! We zijn erg benieuwd hoe je in de kindermode terecht bent gekomen.
Kun je ons iets meer vertellen over het verloop van je carrière?

“Wat Retour betreft ben ik erg trots op hoe we het merk in Nederland op de markt hebben gezet. Het heeft af en toe bloed, zweet en tranen gekost, maar als bedrijf hebben we ons daar vol overgave voor ingezet. Retour begon ooit als een leuk jeansmerk en kijk wat er nu staat: een hele organisatie. Het bedrijf is ontzettend gegroeid en alle credits gaan hiervoor naar Stefan van den Broek: onder zijn beleid is Retour uitgegroeid tot een ijzersterk merk en een waar begrip in de kindermodebranche. Privé gezien ben ik natuurlijk het meest trots op mijn kinderen, mijn vrouw en het totale gezin met aanhang, met ondertussen de kleinkindjes! En waar ik ook zeker bijzonder trots op ben, is hoe mijn oudste zoon Jorden sinds de overname in 2013 de winkel Ot en Sien nu leidt. Hij heeft tot nu toe alleen nog maar uitgebouwd en doet het nog véél beter dan zijn vader en moeder!”

Je bent lange tijd werkzaam geweest in de modebranche, vanuit verschillende posities.
Hoe heb je in deze jaren de branche zien veranderen?

“Ik denk dat de grootste verandering plaatsvindt in de kindermode. De dames- en herenmode loopt vanuit vroeger al als een geoliede machine, zo werken retailers met computers en wordt er gekeken naar de verkoopcijfers. Je ziet dat het cijferwerk in kindermodeland pas iets van de laatste jaren is en hopelijk blijft de branche zich in de toekomst nog verder professionaliseren. Het is altijd mijn doel geweest om samen met de retailers tot de beste resultaten te komen, en ik heb daarom tijdens mijn agentschap altijd geprobeerd mijn partners te attenderen op het belang van het bijhouden van belangrijke factoren als omloopsnelheid en verkoopcijfers. Wanneer een merk niet goed loopt, is het waarschijnlijk geen goede match voor de winkel. Als je verder dan alleen de collecties kijkt zijn er enorm veel successen te behalen!”

Wat denk je dat het meeste zal gaan missen?

“Daar heb ik een kort maar krachtig antwoord op, namelijk: mijn partners. Het contact heb ik altijd als waanzinnig ervaren. We konden samen sparren over hoe we het in de aankomende seizoenen samen nog beter konden gaan doen. Ik heb ook al tegen ze gezegd dat ik ze echt ga missen.”

Waarom voelde je dat het nu tijd was om te stoppen?

“Ik ben van mening dat kinderkledingland het meest gebaat is bij jonge, energieke mensen. Kijk bijvoorbeeld naar mijn zoon Jorden die de bedrijfsvoering van Ot en Sien voert: hij pakt alles anders aan dan mijn vrouw en ik, en het brengt hem nog mooiere successen! Daarnaast word ik binnenkort 58 en heb ik afgelopen jaren Retour zien groeien tot het bedrijf wat het nu is. Het is een mooi moment om afscheid te nemen.”

De laatste modeshow van Retour was een groot feest en wederom een enorm succes!
Hoe kijk je terug op deze avond en je afscheid?

“Het was inderdaad een hele leuke modeshow waarin de collectie goed tot uiting kwam. De aansluitende feestavond was een typische, oud-Brabantse Retour avond met lekker eten en gezelligheid. Een topavond om de fijne tijd met mijn collega’s bij Retour af te sluiten, en daarnaast ontzettend leuk om een aantal partners nog te zien. Ook ga ik Cor niet vergeten: onze kok. Hij is altijd mijn maatje geweest en het was zo leuk om klanten binnen te zien komen die werden verblijd met een ontbijtje of uitgebreide lunch van Cor. In de maand oktober heb ik trouwens nog alle winkels van mijn partners bezocht voor de verkoop van de zomer Flash collectie en de winterjassen van 2020. Dit bezoek was ook een prettige manier om afscheid te nemen: ik had zelf flessen limoncello gemaakt met zelfgemaakte etiketten als afscheidscadeautje, dat vonden de partners superleuk! Zoiets kost veel tijd maar is wel persoonlijk.”

Wat wens je Retour in de toekomst?

“Dat ze de route die ze zijn ingeslagen kunnen blijven volgen. Afgelopen jaren heb ik veertien seizoenen van dichtbij meegemaakt waarin ze het voor elkaar kregen de collecties elke keer naar een nog hoger niveau te tillen, dit blijkt ook uit de verkoopcijfers. Verder hoop ik dat Retour nog groter wordt dan het nu is. Volgens mij is de organisatie hier helemaal klaar voor: de mensen die nu voor Retour werken zijn mensen die goed zijn in hun vak, de juiste skills en de know-how in huis hebben en de branche waarin ze werken goed begrijpen. Ik denk dat Retour in de toekomst nog succesvoller wordt! En winkeliers zou ik graag bij deze willen zeggen dat Retour de beste partner is om mee samen te werken.”

En tot slot: wat ben je van plan te gaan doen in je vrije tijd?

“Ik ga sowieso veel dingen doen die ik leuk vind! Ik ga bijvoorbeeld graag golfen. Ook hebben mijn vrouw en ik een vakantiehuis in Italië waar we regelmatig naartoe gaan. Verder vind ik het leuk om voor de hobby te sparren met jonge ondernemers en ze verder op weg te helpen als ik daarin kan bijdragen. Mijn zoon Jorden en schoondochter verwachten in februari een kleine, de vierde keer dat mijn vrouw en ik opa en oma worden. Ons vijfde kleinkind, het tweede kindje van mijn dochter en schoonzoon, is ook al op komst. Kortom, ik ga nu lekker genieten van mijn gezin en vakantie.”

Interview met:
Joost Claes

Retour Jeans heeft dit seizoen afscheid genomen van agent Joost Claes, voor allen in kindermodeland een bekend gezicht vanwege zijn ruime ervaring in de branche. We spraken Joost over de modeshow, zijn afscheid, zijn carrière binnen de kindermode en zijn plannen voor de toekomst.


Interview Joost Claes

Hallo Joost, leuk je te spreken! We zijn erg benieuwd hoe je in de kindermode terecht bent gekomen. Kun je ons iets meer vertellen over het verloop van je carrière?

“Samen met mijn vrouw had ik een dames- en herenmodezaak in Eindhoven. Mijn vrouw wilde liever niet in de dames- en herenmode blijven werken. In augustus 1996 ging het slecht met de winkel Ot en Sien in Geldrop. Mijn vrouw lag destijds in het ziekenhuis en na haar bezocht te hebben ben ik meteen doorgereden naar Ot en Sien. Ik ben met de eigenaar om tafel gaan zitten met als uitkomst de overname van de winkel. Samen met mijn vrouw heb ik Ot en Sien verbouwd en gemoderniseerd tot een hele mooie kinderkledingwinkel. Ot en Sien was onze derde winkel, en binnen drie jaar groeiden we uit tot zes winkels voor kinderkleding en één damesmodezaak. Uiteindelijk verkochten we een aantal winkels en gingen we terug naar twee winkels: Ot en Sien in Geldrop en Kids Only in Eindhoven. Rond deze tijd ging het wat minder goed in kindermodeland. Ik heb daarnaast altijd als vertegenwoordiger gewerkt en het begon steeds meer te kriebelen om dit verder op te pakken. We waren met onze kinderkledingwinkels een van de eerste klanten van Retour en ik had toen al goed contact met eigenaren Stefan van den Broek en Mark van Gastel. Toen Retour met hun tweede merk Blue System kwam, werd mij gevraagd of ik het merk wilde vertegenwoordigen in Nederland. Na drie jaar stopte Blue System en kon ik agent worden voor Retour in de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland, dit heb ik met veel plezier gedaan. Van heel weinig partners zijn we uitgegroeid tot een behoorlijk mooi clientèle.”

Dat is wel iets om trots op te zijn.
Waar ben je nog meer trots op?

“Wat Retour betreft ben ik erg trots op hoe we het merk in Nederland op de markt hebben gezet. Het heeft af en toe bloed, zweet en tranen gekost, maar als bedrijf hebben we ons daar vol overgave voor ingezet. Retour begon ooit als een leuk jeansmerk en kijk wat er nu staat: een hele organisatie. Het bedrijf is ontzettend gegroeid en alle credits gaan hiervoor naar Stefan van den Broek: onder zijn beleid is Retour uitgegroeid tot een ijzersterk merk en een waar begrip in de kindermodebranche. Privé gezien ben ik natuurlijk het meest trots op mijn kinderen, mijn vrouw en het totale gezin met aanhang, met ondertussen de kleinkindjes! En waar ik ook zeker bijzonder trots op ben, is hoe mijn oudste zoon Jorden sinds de overname in 2013 de winkel Ot en Sien nu leidt. Hij heeft tot nu toe alleen nog maar uitgebouwd en doet het nog véél beter dan zijn vader en moeder!”

Je bent lange tijd werkzaam geweest in de modebranche, vanuit verschillende posities.
Hoe heb je in deze jaren de branche zien veranderen?

“Ik denk dat de grootste verandering plaatsvindt in de kindermode. De dames- en herenmode loopt vanuit vroeger al als een geoliede machine, zo werken retailers met computers en wordt er gekeken naar de verkoopcijfers. Je ziet dat het cijferwerk in kindermodeland pas iets van de laatste jaren is en hopelijk blijft de branche zich in de toekomst nog verder professionaliseren. Het is altijd mijn doel geweest om samen met de retailers tot de beste resultaten te komen, en ik heb daarom tijdens mijn agentschap altijd geprobeerd mijn partners te attenderen op het belang van het bijhouden van belangrijke factoren als omloopsnelheid en verkoopcijfers. Wanneer een merk niet goed loopt, is het waarschijnlijk geen goede match voor de winkel. Als je verder dan alleen de collecties kijkt zijn er enorm veel successen te behalen!”

Wat denk je dat het meeste zal gaan missen?

“Daar heb ik een kort maar krachtig antwoord op, namelijk: mijn partners. Het contact heb ik altijd als waanzinnig ervaren. We konden samen sparren over hoe we het in de aankomende seizoenen samen nog beter konden gaan doen. Ik heb ook al tegen ze gezegd dat ik ze echt ga missen.”

Waarom voelde je dat het nu tijd was om te stoppen?

“Ik ben van mening dat kinderkledingland het meest gebaat is bij jonge, energieke mensen. Kijk bijvoorbeeld naar mijn zoon Jorden die de bedrijfsvoering van Ot en Sien voert: hij pakt alles anders aan dan mijn vrouw en ik, en het brengt hem nog mooiere successen! Daarnaast word ik binnenkort 58 en heb ik afgelopen jaren Retour zien groeien tot het bedrijf wat het nu is. Het is een mooi moment om afscheid te nemen.”

De laatste modeshow van Retour was een groot feest en wederom een enorm succes!
Hoe kijk je terug op deze avond en je afscheid?

“Het was inderdaad een hele leuke modeshow waarin de collectie goed tot uiting kwam. De aansluitende feestavond was een typische, oud-Brabantse Retour avond met lekker eten en gezelligheid. Een topavond om de fijne tijd met mijn collega’s bij Retour af te sluiten, en daarnaast ontzettend leuk om een aantal partners nog te zien. Ook ga ik Cor niet vergeten: onze kok. Hij is altijd mijn maatje geweest en het was zo leuk om klanten binnen te zien komen die werden verblijd met een ontbijtje of uitgebreide lunch van Cor. In de maand oktober heb ik trouwens nog alle winkels van mijn partners bezocht voor de verkoop van de zomer Flash collectie en de winterjassen van 2020. Dit bezoek was ook een prettige manier om afscheid te nemen: ik had zelf flessen limoncello gemaakt met zelfgemaakte etiketten als afscheidscadeautje, dat vonden de partners superleuk! Zoiets kost veel tijd maar is wel persoonlijk.”

Wat wens je Retour in de toekomst?

“Dat ze de route die ze zijn ingeslagen kunnen blijven volgen. Afgelopen jaren heb ik veertien seizoenen van dichtbij meegemaakt waarin ze het voor elkaar kregen de collecties elke keer naar een nog hoger niveau te tillen, dit blijkt ook uit de verkoopcijfers. Verder hoop ik dat Retour nog groter wordt dan het nu is. Volgens mij is de organisatie hier helemaal klaar voor: de mensen die nu voor Retour werken zijn mensen die goed zijn in hun vak, de juiste skills en de know-how in huis hebben en de branche waarin ze werken goed begrijpen. Ik denk dat Retour in de toekomst nog succesvoller wordt! En winkeliers zou ik graag bij deze willen zeggen dat Retour de beste partner is om mee samen te werken.”

En tot slot: wat ben je van plan te gaan doen in je vrije tijd?

“Ik ga sowieso veel dingen doen die ik leuk vind! Ik ga bijvoorbeeld graag golfen. Ook hebben mijn vrouw en ik een vakantiehuis in Italië waar we regelmatig naartoe gaan. Verder vind ik het leuk om voor de hobby te sparren met jonge ondernemers en ze verder op weg te helpen als ik daarin kan bijdragen. Mijn zoon Jorden en schoondochter verwachten in februari een kleine, de vierde keer dat mijn vrouw en ik opa en oma worden. Ons vijfde kleinkind, het tweede kindje van mijn dochter en schoonzoon, is ook al op komst. Kortom, ik ga nu lekker genieten van mijn gezin en vakantie.”

Meer informatie

Uitgeverij: Junior Media b.v.

Hoofdredactie: Benthe de Bont

Redactie: Pieke Hoek Eva de Rond Joshka Mandersloot Esther van Scherrenburg Rinske Heuker Fleur Olijve

Vormgeving: Rinske Heuker Fleur Olijve

Uitgever: Maas van Drie

Voor meer informatie over KIDS fashion mag en advertentiemogelijkheden, neem contact met ons op!

Copyright 2019.

KIDS fashion mag is een uitgave van Junior Media b.v.. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, overgenomen of op welke wijze dan ook openbaar gemaakt worden zonder voorafgaande toestemming van de uitgever.

Neem contact op

Ruimte om extra contactgegevens te plaatsen samen met een contactformulier wat op het e-mail adres uit de dashboard instellingen binnen komt.
Vul je naam in
Vul een correct e-mailadres in
Vul een opmerking in
Bedankt, je bericht is verzonden.
Er ging iets mis met het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.

Deel deze publicatie

Stuur deze pagina eenvoudig door of plaats als bericht op social media.

Zoeken in publicaties

Zoek naar een specifieke term in de verschillende publicaties.
Vul minimaal 3 karakters in.

KIDS fashion mag beursedities

Volledig scherm