INretail: Cijfers van 2019
Terugblikken op 2019 met Edwin Belt, specialist bij INretail

Nu 2019 achter ons ligt, blikken we samen met Edwin Belt, branchespecialist Mode bij INretail. 

Retailers in de kindermodebranche verkochten in 2019 ongeveer evenveel stuks als het jaar ervoor. De gemiddelde prijs daalde echter wel met 1,8%, wat een mogelijke verklaring is voor de algemene omzetdaling van 1,9% in 2019. Retailers die keuzes moeten maken voor de toekomst of voor belangrijke uitdagingen staan, zijn bij hem aan het juiste adres voor passend advies.


Voor winkeliers was 2019 een jaar waarin veel belangrijke beslissingen genomen moesten worden. Zo moesten zij zich onder andere afvragen: “Hoe gaan we 2020 in?”, “Welke successen neem ik mee uit het vorige decennium”, maar vooral: “Welke learnings heb ik opgedaan?”.


Het segment ondermode heeft, wanneer het hele jaar bekeken wordt, het beste gepresteerd met een stijging van 5,1%. Bovendien was het ondermodesegment het enige segmant waarin ieder kwartaal een positieve ontwikkeling werd gemaakt. Baby- en kindermode heeft gedurende 2019 de meest negatieve ontwikkeling doorgemaakt: -5,8%. Grafiek 3 geeft meer inzicht in de prestaties van de verschillende segmenten.

Wanneer er wordt gekeken naar de ontwikkelingen van verschillende artikelgroepen, blijkt dat in 2019 blazers (+10,4%) en sweaters en vesten (+8,9%) de grootste stijgers waren. Artikelgroepen die het meest zijn gedaald zijn t-shirts en polo’s (-8,7%) en jassen en jacks (-7,8%).

Retailers die bezig zijn met het maken van keuzes voor de toekomst van hun winkel, en na het lezen van dit stuk graag in gesprek willen gaan om goed voorbereid hun uitdagingen aan te gaan, kunnen altijd contact opnemen met Edwin Belt! 

Edwin sprak veel ondernemers die vooral hun ‘crosschannel’ strategieen onder de loep hebben genomen en keken of ze dit wel of niet wilden voorzetten en op welke wijze. De kosten van online retailen zijn immers sterk toegenomen, maar daar staat wel tegenover dat de online omzet met 12,1% is gestegen in 2019. Omdat de opbrengst van fysieke winkels ook met 7,5% steeg ten opzichte van 2018, vragen veel ondernemers zich ook af of ze zich niet beter kunnen richten op de stenen winkel, waarbij de online omgeving slechts als ondersteuning dient. Volgens Edwin komt er bij deze overwegingen een interessante discussie tot stand, omdat de ontwikkelingen van omzet en resultaat niet hand in hand gaan.

Voor retailers die ook voor deze keuze staan of andere uitdagingen hebben in de toekomst biedt het onderstaand brancheperspectief voor 2020 wellicht nieuwe inzichten.



Tijdens de eerste twee kwartalen van 2019 leek de forse daling in het consumentenvertrouwen aan het begin van het jaar synchroon te lopen met een daling van de algemene omzet. Door het vroege voorjaar kreeg de omzet in februari gelukkig een boost, waarbij de nieuwste collecties al snel de weg naar de consumenten vonden.

Helaas vielen de maanden erna behoorlijk tegen, en was de omzet in maart, april en mei lager dan gehoopt. Vooral april en mei, maanden waarin de consument normaal gesproken veel besteedt, vielen erg tegen. Doordat Pinkesteren laat viel in juni kon er toen gelukkig een inhaalslag worden gemaakt. De cumulatieve stand kwam hierdoor na 6 maanden op 0% te staan.



Helaas bleek de blanche niet in staat deze cumulatieve stand vast te houden door de hoge temperaturen eind juli en eind augustus. In september was er sprake van een lichte groei, maar oktober en november bleven nagenoeg stabiel ten opzichte van 2018. Dit liep parallel met de ontwikkeling van het consumentenvertrouwen, dat ook stabiel bleef. Eind november bleek dat met een cumulatieve stand van -1,2% alle hoop gevestigd op de decembermaand.

Door het sterke verlies in december van -9,1% was het helaas niet mogelijk deze negatieve stand weg te werken. Dit verlies is opvallend wanneer er gekeken wordt naar december 2018, aangezien er toen geen enorme omzettoename was. De daling van -9,1% kan daarom niet worden gezien als een correctie. Bovendien was er geen sprake van een sterk afwijkend weerbeeld en waren de temperaturen niet anders dan verwacht. Wellicht dat december toch meer last had van Black Friday dan verwacht?

Voor consumenten vielen de feestdagen gunstig, waardoor veel van hen wellicht wat dagen aan kerst en nieuwjaarsdag hebben vastgeplakt om op vakantie te kunnen. Uiteindelijk werd 2019 afgesloten met een gemiddelde omzetdaling van 1,9%.

KEUZES MAKEN

BRANCHEPERSPECTIEF Q1 & Q2


Ook bij de verschillende verkoopkanalen is een verschil in omzetprestaties te bemerken, zie grafiek 1. In 2019 rondde het onlinekanaal het jaar af met een plus van 12,1%, ten opzichte van een daling van 7,5% voor het offlinekanaal. Edwin legt bovendien uit dat als er gekeken wordt naar mkb vs. GWB, het opvalt dat het grootwinkelbedrijf in 2019 een omzetdaling had van 1,2%. Het mkb daalde in 2019 met 9,4%, zie grafiek 2.

Q3 & Q4

ONLINE, OFFLINE, MKB EN GWB

SEGMENTEN ONDERMODE EN BABY- EN KINDERMODE

INretail: Cijfers van 2019
Terugblikken op 2019 met Edwin Belt, specialist bij INretail

Nu 2019 achter ons ligt, blikken we samen met Edwin Belt, branchespecialist Mode bij INretail. 

Retailers in de kindermodebranche verkochten in 2019 ongeveer evenveel stuks als het jaar ervoor. De gemiddelde prijs daalde echter wel met 1,8%, wat een mogelijke verklaring is voor de algemene omzetdaling van 1,9% in 2019. Retailers die keuzes moeten maken voor de toekomst of voor belangrijke uitdagingen staan, zijn bij hem aan het juiste adres voor passend advies.

KEUZES MAKEN

Voor winkeliers was 2019 een jaar waarin veel belangrijke beslissingen genomen moesten worden. Zo moesten zij zich onder andere afvragen: “Hoe gaan we 2020 in?”, “Welke successen neem ik mee uit het vorige decennium”, maar vooral: “Welke learnings heb ik opgedaan?”.

Edwin sprak veel ondernemers die vooral hun ‘crosschannel’ strategieen onder de loep hebben genomen en keken of ze dit wel of niet wilden voorzetten en op welke wijze. De kosten van online retailen zijn immers sterk toegenomen, maar daar staat wel tegenover dat de online omzet met 12,1% is gestegen in 2019. Omdat de opbrengst van fysieke winkels ook met 7,5% steeg ten opzichte van 2018, vragen veel ondernemers zich ook af of ze zich niet beter kunnen richten op de stenen winkel, waarbij de online omgeving slechts als ondersteuning dient. Volgens Edwin komt er bij deze overwegingen een interessante discussie tot stand, omdat de ontwikkelingen van omzet en resultaat niet hand in hand gaan.

Voor retailers die ook voor deze keuze staan of andere uitdagingen hebben in de toekomst biedt het onderstaand brancheperspectief voor 2020 wellicht nieuwe inzichten.



Tijdens de eerste twee kwartalen van 2019 leek de forse daling in het consumentenvertrouwen aan het begin van het jaar synchroon te lopen met een daling van de algemene omzet. Door het vroege voorjaar kreeg de omzet in februari gelukkig een boost, waarbij de nieuwste collecties al snel de weg naar de consumenten vonden.

Helaas vielen de maanden erna behoorlijk tegen, en was de omzet in maart, april en mei lager dan gehoopt. Vooral april en mei, maanden waarin de consument normaal gesproken veel besteedt, vielen erg tegen. Doordat Pinkesteren laat viel in juni kon er toen gelukkig een inhaalslag worden gemaakt. De cumulatieve stand kwam hierdoor na 6 maanden op 0% te staan.



Helaas bleek de blanche niet in staat deze cumulatieve stand vast te houden door de hoge temperaturen eind juli en eind augustus. In september was er sprake van een lichte groei, maar oktober en november bleven nagenoeg stabiel ten opzichte van 2018. Dit liep parallel met de ontwikkeling van het consumentenvertrouwen, dat ook stabiel bleef. Eind november bleek dat met een cumulatieve stand van -1,2% alle hoop gevestigd op de decembermaand.

Door het sterke verlies in december van -9,1% was het helaas niet mogelijk deze negatieve stand weg te werken. Dit verlies is opvallend wanneer er gekeken wordt naar december 2018, aangezien er toen geen enorme omzettoename was. De daling van -9,1% kan daarom niet worden gezien als een correctie. Bovendien was er geen sprake van een sterk afwijkend weerbeeld en waren de temperaturen niet anders dan verwacht. Wellicht dat december toch meer last had van Black Friday dan verwacht?

Voor consumenten vielen de feestdagen gunstig, waardoor veel van hen wellicht wat dagen aan kerst en nieuwjaarsdag hebben vastgeplakt om op vakantie te kunnen. Uiteindelijk werd 2019 afgesloten met een gemiddelde omzetdaling van 1,9%.

BRANCHEPERSPECTIEF Q1 & Q2

Q3 & Q4

ONLINE, OFFLINE, MKB EN GWB


Ook bij de verschillende verkoopkanalen is een verschil in omzetprestaties te bemerken, zie grafiek 1. In 2019 rondde het onlinekanaal het jaar af met een plus van 12,1%, ten opzichte van een daling van 7,5% voor het offlinekanaal. Edwin legt bovendien uit dat als er gekeken wordt naar mkb vs. GWB, het opvalt dat het grootwinkelbedrijf in 2019 een omzetdaling had van 1,2%. Het mkb daalde in 2019 met 9,4%, zie grafiek 2.

SEGMENTEN ONDERMODE EN BABY- EN KINDERMODE


Het segment ondermode heeft, wanneer het hele jaar bekeken wordt, het beste gepresteerd met een stijging van 5,1%. Bovendien was het ondermodesegment het enige segmant waarin ieder kwartaal een positieve ontwikkeling werd gemaakt. Baby- en kindermode heeft gedurende 2019 de meest negatieve ontwikkeling doorgemaakt: -5,8%. Grafiek 3 geeft meer inzicht in de prestaties van de verschillende segmenten.

Wanneer er wordt gekeken naar de ontwikkelingen van verschillende artikelgroepen, blijkt dat in 2019 blazers (+10,4%) en sweaters en vesten (+8,9%) de grootste stijgers waren. Artikelgroepen die het meest zijn gedaald zijn t-shirts en polo’s (-8,7%) en jassen en jacks (-7,8%).

Retailers die bezig zijn met het maken van keuzes voor de toekomst van hun winkel, en na het lezen van dit stuk graag in gesprek willen gaan om goed voorbereid hun uitdagingen aan te gaan, kunnen altijd contact opnemen met Edwin Belt! 

Meer informatie

Uitgeverij: Junior Media b.v.

Hoofdredactie: Benthe de Bont

Redactie: Pieke Hoek Eva de Rond Joshka Mandersloot Esther van Scherrenburg Rinske Heuker Fleur Olijve

Vormgeving: Rinske Heuker Fleur Olijve

Uitgever: Maas van Drie

Voor meer informatie over KIDS fashion mag en advertentiemogelijkheden, neem contact met ons op!

Copyright 2019.

KIDS fashion mag is een uitgave van Junior Media b.v.. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, overgenomen of op welke wijze dan ook openbaar gemaakt worden zonder voorafgaande toestemming van de uitgever.

Neem contact op

Ruimte om extra contactgegevens te plaatsen samen met een contactformulier wat op het e-mail adres uit de dashboard instellingen binnen komt.
Vul je naam in
Vul een correct e-mailadres in
Vul een opmerking in
Bedankt, je bericht is verzonden.
Er ging iets mis met het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.

Deel deze publicatie

Stuur deze pagina eenvoudig door of plaats als bericht op social media.

Zoeken in publicaties

Zoek naar een specifieke term in de verschillende publicaties.
Vul minimaal 3 karakters in.

KIDS fashion mag beursedities

Volledig scherm