Venus Lurks van Kleine Veters

Eigenaar: Venus Lurks
Locatie: Zwaanhals 510, Rotterdam
Winkeloppervlakte: 45 m2
Gestart: in 2017
Merken: o.a. Bergstein, Naturino, Piedro, Koel4Kids & Vans 

Op 1 april 2017 opende Venus Lurks de deuren van haar eigen kinderschoenenwinkel, aan de Zwaanhals in Rotterdam. Kleine Veters is hiermee de eerste en (tot nu toe) enige winkel in Rotterdam die exclusief kinderschoenen verkoopt. Voor Venus was het een droom die uitkwam. Zij begon haar carrière als jong meisje in de schoenmode met een vakantiebaantje en werkte ruim dertien jaar voor vrij toonaangevende bedrijven in de branche, waaronder Dr. Adams. “De laatste vijf jaar heb ik voor een schoenmodebedrijf in Rotterdam gewerkt, waarvoor ik de kinderwinkel mocht opzetten,” vertelt Venus ons. Na het bedrijf te moeten hebben verlaten, belandde ze in de horeca. “Mijn man werkte al jarenlang in de horeca en zo kwam ik daar ook terecht. Ondanks dat ik niet veel ervaring had, ging het me toch best goed af. Het was ergens ook wel verfrissend; je moet op een hele andere manier met klanten omgaan. Toen ik in verwachting raakte van mijn eerste kindje, was het tijd voor een verandering. Het gezinsleven combineren met allebei een horecabaan is natuurlijk niet makkelijk. Mijn man besloot verschillende cursussen en opleidingen te volgen en na een studie afgerond te hebben aan de Universiteit van Gent, is hij zijn eigen bierbrouwerij begonnen. De bierbrouwerij is gehuisvest in een pand in Rotterdam, waarvan ik weer de verhuurder bleek te kennen. In november 2016 raakte ik in gesprek met hem en zei ik tussen neus en lippen door dat als hij ooit een leuk winkelpand te huur zou hebben, ik graag een kinderschoenenwinkel zou willen openen. Hij haalde ter plekke de sleutels uit zijn broekzak, met de mededeling dat ik zo kon beginnen. Ik twijfelde eerst heel erg, maar toen ik het pand zag, was ik in een oogopslag verliefd. Ik wist meteen hoe ik het wilde hebben.”

De perfecte kinderschoen
En zo begon het avontuur. Venus benaderde verschillende leveranciers of zij aan haar konden leveren. “Heel veel leveranciers bleken bereid te zijn om mij te helpen, maar sommige grote namen deden dat niet. Dat vond ik wel eventjes pittig, en nu nog steeds. Ik heb natuurlijk een klein winkeltje en grote merken werken vaak met minimale afnames. Ik heb in april dit jaar toch een mooie start met een aantal mooie merken kunnen maken. Na mijn eerste seizoen merk ik dat leveranciers mij ook steeds meer weten te vinden, maar ook steeds meer klanten komen naar de winkel. Mensen zijn blij dat er een concrete winkel is, waar ze kinderschoenen kunnen laten passen.

Niet ten nadele van alle ouders in Nederland, maar vaak zijn kinderschoenen die online gekocht worden niet de juiste maat. Hoe moet een ouder, die misschien heel veel verstand van zijn of haar baan heeft, nou weten waar opgelet moet worden? Ieder zijn vak, nietwaar?” Venus ligt bij wijze van spreken dan ook het liefst op de grond, om te kijken of een kinderschoen wel perfect zit. Klappert er niks, zit de schoen niet te strak, of is deze juist te wijd? Volgens de eigenaresse, die duidelijk een passie voor haar vak heeft, zijn er zoveel punten waarop gelet moet worden bij het kopen van kinderschoenen. “Ik hoor wel vaker dat mensen kinderschoenen zo duur vinden en dat kinderen de schoenen zo snel ontgroeien. Ik zeg dan altijd: ‘Ik heb liever dat mijn zoontje op drie paar goedpassende schoenen loopt in één seizoen en met een tweedehands spijkerbroek, want dat doet geen pijn.’ Tuurlijk,

kinderen kunnen wel eens op een wat goedkoper sportschoentje lopen, maar het is zeker van belang dat ze daarnaast ook goede schoenen hebben met de juiste pasvorm.”

Venus doet haar uiterste best om ieder seizoen weer een collectie vol diversiteit aan haar klanten aan te bieden. “Voor de inkoop van vorig en huidig seizoen ben ik naar de Kleine Fabriek en C.A.S.T. geweest. In de toekomst zou ik wel meer beurzen willen bezoeken, maar voorlopig laat de portemonnee dat nog niet toe. Voor het zomerseizoen van 2018 heb ik Angelus, een Deens merk, en Salt Walter mogen toevoegen aan mijn merkenportefeuille, waar ik erg blij mee ben. Ik heb de leveranciers van deze merken volop gemaild en gebeld en uiteindelijk stemden ze toe. O ja, en ik ga Shabbies for kids en Easy peasy verkopen! In de toekomst zou ik graag nog het Franse merk Pomme d’Api willen verkopen.”

Toekomstdromen
 “Voor mijn gevoel heb ik al zoveel bereikt. Dit is erg positief voor mij geweest, omdat ik daarna ook benaderd ben door nieuwe leveranciers voor leuke samenwerkingen. Daarnaast weten de klanten mij goed te vinden en trek ik via social media ook steeds meer nieuwe klanten naar mijn winkel toe. De locatie is perfect; de buurt rondom de Zwaanhals is opkomend en veel jonge gezinnen vestigen zich hier. In de toekomst hoop ik dat Kleine Veters echt een bekend winkeltje in Rotterdam wordt, maar voorlopig werken we vooral aan een stabiliteit.”

 Venus Lurks van Kleine Veters

Eigenaar: Venus Lurks
Locatie: Zwaanhals 510, Rotterdam
Winkeloppervlakte: 45 m2
Gestart: in 2017
Merken: o.a. Bergstein, Naturino, Piedro, Koel4Kids & Vans 

Op 1 april 2017 opende Venus Lurks de deuren van haar eigen kinderschoenenwinkel, aan de Zwaanhals in Rotterdam. Kleine Veters is hiermee de eerste en (tot nu toe) enige winkel in Rotterdam die exclusief kinderschoenen verkoopt. Voor Venus was het een droom die uitkwam. Zij begon haar carrière als jong meisje in de schoenmode met een vakantiebaantje en werkte ruim dertien jaar voor vrij toonaangevende bedrijven in de branche, waaronder Dr. Adams. “De laatste vijf jaar heb ik voor een schoenmodebedrijf in Rotterdam gewerkt, waarvoor ik de kinderwinkel mocht opzetten,” vertelt Venus ons. Na het bedrijf te moeten hebben verlaten, belandde ze in de horeca. “Mijn man werkte al jarenlang in de horeca en zo kwam ik daar ook terecht. Ondanks dat ik niet veel ervaring had, ging het me toch best goed af. Het was ergens ook wel verfrissend; je moet op een hele andere manier met klanten omgaan. Toen ik in verwachting raakte van mijn eerste kindje, was het tijd voor een verandering. Het gezinsleven combineren met allebei een horecabaan is natuurlijk niet makkelijk. Mijn man besloot verschillende cursussen en opleidingen te volgen en na een studie afgerond te hebben aan de Universiteit van Gent, is hij zijn eigen bierbrouwerij begonnen. De bierbrouwerij is gehuisvest in een pand in Rotterdam, waarvan ik weer de verhuurder bleek te kennen. In november 2016 raakte ik in gesprek met hem en zei ik tussen neus en lippen door dat als hij ooit een leuk winkelpand te huur zou hebben, ik graag een kinderschoenenwinkel zou willen openen. Hij haalde ter plekke de sleutels uit zijn broekzak, met de mededeling dat ik zo kon beginnen. Ik twijfelde eerst heel erg, maar toen ik het pand zag, was ik in een oogopslag verliefd. Ik wist meteen hoe ik het wilde hebben.”

De perfecte kinderschoen
En zo begon het avontuur. Venus benaderde verschillende leveranciers of zij aan haar konden leveren. “Heel veel leveranciers bleken bereid te zijn om mij te helpen, maar sommige grote namen deden dat niet. Dat vond ik wel eventjes pittig, en nu nog steeds. Ik heb natuurlijk een klein winkeltje en grote merken werken vaak met minimale afnames. Ik heb in april dit jaar toch een mooie start met een aantal mooie merken kunnen maken. Na mijn eerste seizoen merk ik dat leveranciers mij ook steeds meer weten te vinden, maar ook steeds meer klanten komen naar de winkel. Mensen zijn blij dat er een concrete winkel is, waar ze kinderschoenen kunnen laten passen.

Niet ten nadele van alle ouders in Nederland, maar vaak zijn kinderschoenen die online gekocht worden niet de juiste maat. Hoe moet een ouder, die misschien heel veel verstand van zijn of haar baan heeft, nou weten waar opgelet moet worden? Ieder zijn vak, nietwaar?” Venus ligt bij wijze van spreken dan ook het liefst op de grond, om te kijken of een kinderschoen wel perfect zit. Klappert er niks, zit de schoen niet te strak, of is deze juist te wijd? Volgens de eigenaresse, die duidelijk een passie voor haar vak heeft, zijn er zoveel punten waarop gelet moet worden bij het kopen van kinderschoenen. “Ik hoor wel vaker dat mensen kinderschoenen zo duur vinden en dat kinderen de schoenen zo snel ontgroeien. Ik zeg dan altijd: ‘Ik heb liever dat mijn zoontje op drie paar goedpassende schoenen loopt in één seizoen en met een tweedehands spijkerbroek, want dat doet geen pijn.’ Tuurlijk,

kinderen kunnen wel eens op een wat goedkoper sportschoentje lopen, maar het is zeker van belang dat ze daarnaast ook goede schoenen hebben met de juiste pasvorm.”

Venus doet haar uiterste best om ieder seizoen weer een collectie vol diversiteit aan haar klanten aan te bieden. “Voor de inkoop van vorig en huidig seizoen ben ik naar de Kleine Fabriek en C.A.S.T. geweest. In de toekomst zou ik wel meer beurzen willen bezoeken, maar voorlopig laat de portemonnee dat nog niet toe. Voor het zomerseizoen van 2018 heb ik Angelus, een Deens merk, en Salt Walter mogen toevoegen aan mijn merkenportefeuille, waar ik erg blij mee ben. Ik heb de leveranciers van deze merken volop gemaild en gebeld en uiteindelijk stemden ze toe. O ja, en ik ga Shabbies for kids en Easy peasy verkopen! In de toekomst zou ik graag nog het Franse merk Pomme d’Api willen verkopen.”

Toekomstdromen
 “Voor mijn gevoel heb ik al zoveel bereikt. Dit is erg positief voor mij geweest, omdat ik daarna ook benaderd ben door nieuwe leveranciers voor leuke samenwerkingen. Daarnaast weten de klanten mij goed te vinden en trek ik via social media ook steeds meer nieuwe klanten naar mijn winkel toe. De locatie is perfect; de buurt rondom de Zwaanhals is opkomend en veel jonge gezinnen vestigen zich hier. In de toekomst hoop ik dat Kleine Veters echt een bekend winkeltje in Rotterdam wordt, maar voorlopig werken we vooral aan een stabiliteit.”

Meer informatie

Uitgeverij: Junior Media b.v.

Hoofdredactie: Benthe de Bont

Redactie: Pieke Hoek Eva de Rond Joshka Mandersloot Esther van Scherrenburg Rinske Heuker Fleur Olijve

Vormgeving: Rinske Heuker Fleur Olijve

Uitgever: Maas van Drie

Voor meer informatie over KIDS fashion mag en advertentiemogelijkheden, neem contact met ons op!

Copyright 2019.

KIDS fashion mag is een uitgave van Junior Media b.v.. Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, overgenomen of op welke wijze dan ook openbaar gemaakt worden zonder voorafgaande toestemming van de uitgever.

Neem contact op

Ruimte om extra contactgegevens te plaatsen samen met een contactformulier wat op het e-mail adres uit de dashboard instellingen binnen komt.
Vul je naam in
Vul een correct e-mailadres in
Vul een opmerking in
Bedankt, je bericht is verzonden.
Er ging iets mis met het verzenden van het formulier. Probeer het opnieuw.

Deel deze publicatie

Stuur deze pagina eenvoudig door of plaats als bericht op social media.

Zoeken in publicaties

Zoek naar een specifieke term in de verschillende publicaties.
Vul minimaal 3 karakters in.

KIDS fashion mag beursedities

Volledig scherm